Наталка журиться, що вже давно немає її коханого Петра. Вона промовляє, звертаючись до нього. З’являється возний, що натякає на своє кохання до дівчини, а потім і признається. Наталка відповідає, що вони не рівня одне одному.
Наталка йде додому, а замість неї з’являється виборний. Обидва чоловіки розмовляють про дівчину, вихваляючи її. Перебирають і женихів, що сватались до неї.
Виборний розповідає, що Терпили жили в Полтаві, були багаті, але батько пропив усе добро, вигнав свого вихованця Петра та й помер. Терпилиха з дочкою переїхали на село.
Виборний погоджується допомогти возному владнати справи з Наталкою.
Дія переноситься в хату Терпилихи. Мати докоряє дівчині, що та відмовляє гарним женихам. Як же їм жити далі? Наталка ж уже чотири роки чекає Петра. В хату заходить виборний і пропонує в ролі жениха возного. Домовляється про сватання.
Дівчина залишається сама і журиться.
2. Читаємо дію ІІ на с. 103-113.
- Що ви можете сказати про Наталку?
- Через що страждає героїня твору?
- Хто такий возний Тетерваковський у п’єсі?
- Що намагається висміяти І. Котляревський, описуючи залицяння свого героя до Наталки?
Іван Котляревський – автор п’єс «Наталка Полтавка» і «Москаль-чарівник». «Наталка Полтавка» – перший драматичний твір нової української літератури, який, за влучним висловом видатного українського драматурга Івана Карпенка-Карого, є «праматір’ю українського народного театру».
За жанром «Наталка Полтавка» – соціально-побутова драма; жанрове визначення І. Котляревського – «опера малоросійська у 2-х діях» («Мюзикл», – сказав би сучасний Котляревський). Називаючи драматичний твір оперою, автор мав на увазі, що, крім діалогів та монологів, у ньому ще й багато співу. У драмі 22 пісні. Не лише фольклорні, але й авторські. 1819 – постановка твору на сцені Полтавського театру. 1838 – вихід п’єси друком (доти вона поширювалася лише в рукописному варіанті).
1. Прочитай інформацію. Нову українську драму характеризує в першу чергу те, що вона звернулась до зображення життя, побуту, моралі, інтересів селянина — найбільш численної тоді верстви населення. На сцені з’являються картини реальної дійсності, образи живих людей; представники народу стають позитивними персонажами літератури.
Глядачі були вражені: замість палаців та альтанок вони побачили милі їхньому серцю краєвиди рідної землі, а замість фальшивої мелодрами чи пустого фарсу - глибоку драму серця простої дівчини із звичайного українського села, розумної і чистої душею, яка не хоче коритися долі, хоче сама творити своє щастя.
2. Головні герої твору “Наталка Полтавка”:
Наталка Полтавка,
її коханий Петро
мати Горпина Терпелиха,
возний Тетерваковський,
виборний Макогоненко,
бурлака Микола.
3. Композиція твору
Експозиція:початок першої дії, де читач знайомиться з місцем подій (село над Ворсклою, хата Терпелихи), з головним героєм твору (Наталка). Тут ми дізнаємося, що Наталка дуже любить Петра і чекає його з далеких мандрів.
Зав’язка: подальші сцени, з яких довідуємося про намір возного одружитися з Наталкою, в цьому йому має допомогти виборний Макогоненко (ява 3 дії І).
Розвиток дії: старшина села вмовляє Наталку погодитися на шлюб з паном возним і діє через матір, а другий посередник, Микола, влаштовує побачення Наталки з Петром, який оце повертається із заробітків, куди погнали його лиха доля і Наталчин батько, що не погодився віддати дочку за наймита. Та й стара Терпилиха мріє про багатого зятя. Отже, на шляху до щастя закоханих — майнова нерівність.
Кульмінація: категорична відмова Наталки стати дружиною возного (ява 9 дії ІІ).
Розв’язка: благословення матері Наталки і Петра на одруження, оскільки возний зазначив: «Я отказуюсь од Наталки і уступаю Петру во вічноє і потомственноє владєніє з тим, щобзробив її благополучною».
4. Домашнє завдання: прочитати зав'язку твору на с. 96-102, виписати характеристику Наталки в зошит.
Доброго ранку, діти!
Сьогодні 17-20 листопада
Тема 20-21. І. Котляревський. Творчість І. Котляревського – новий етап у розвитку національного самоусвідомлення.
Творчий доробок Івана Котляревського, засновника нової української літератури, включає три ключові твори: поему «Енеїда» (1798–1842), п'єсу «Наталка Полтавка» (1819) та водевіль «Москаль-чарівник» (1819). Він використовував живу народну мову, відтворював український побут та зображував душевну красу простих людей, що заклало основи демократичної естетики в українській літературі.
«Енеїда» (1798–1842): Поема, яка вважається першим твором нової української літератури. Вона була надрукована у 1798 році у Санкт-Петербурзі (три перші частини) і ознаменувала початок нової доби в історії української літератури та мови.
«Наталка Полтавка» (1819): П'єса, яка є одним з найвідоміших творів Котляревського. Вона показує національний колорит і побут українців.
«Москаль-чарівник» (1819): Водевіль, який також є частиною його спадщини і відомий кожному українцеві.
Тема 19. Сусп.- історичні, культурні обставини. Літ. процес кінця ХVIII ст. – І пол. ХІХ ст.
Якщо раніше ми читали перекладену та адаптовану літературу, то від сьогодні ми почнемо вивчати літературу, написану власне українською живою мовою. 1. Пропоную відеоогляд літературного процесу кінця ХVIII ст. – І пол. ХІХ ст. https://youtu.be/dzo3ivPvAAQ
Запишіть таблицю в зошит
2. Літературознавчий словничок
Класици́зм — це напрям у європейській літературі та мистецтві, що виникає на противагу бароко. Класицизм орієнтується на античність: на авторитетні античні тексти, зокрема, Аристотеля та Горація; на сюжети античної міфології. Класицизму притаманний раціоналізм, тобто мистецтво будується на засадах розуму. Цей напрям тягнеться до аристократизму, він прагне задовольнити потреби насамперед панівних верств суспільства.
До високого стилю в класицизмі належали трагедія, ода, епопея, до середнього — елегія та повчальний діалог; до низького — комедія, байка, травестія, літературна казка.
Класицизм дотримується трьох єдностей — місця, часу та дії.
Романтизм — це напрям у літературі та мистецтві, який орієнтується на історичне минуле, тут же — інтерес до фольклору. Романтики протиставляли реальне життя своїм уявленням про життя.
Романтичний герой — людина великих пристрастей та можливостей, вона здатна на незвичайні вчинки і дії (почасти) у фантастичних обставинах.
Представники в українській літературі: Євген Гребінка, Петро Гулак-Артемовський, Тарас Шевченко, Пантелеймон Куліш.
Сентименталізм — напрям у європейській літературі, що прагне відтворити світ почуттів простої людини й викликати у читача співчуття до героїв. Сентименталізм утверджує чуттєву, ірраціональну стихію.
Представник в українській літературі: Григорій Квітка-Основ'яненко.
Доброго ранку, діти!
Сьогодні 10 листопада
Тема 18. Контрольна робота № 2. "Українська література доби Ренесансу і доби Бароко"
Підсумуймо вивчені твори літератури часів княжої Русі та доби Ренесансу й доби бароко.
Двадцять п’ять років мандрував дорогами України незвичайний подорожній – Григорій Сковорода. За способом життя – чернець, самітник, за способом мислення – філософ, за способом діяння – учитель, письменник, мандрівна академія.
Ім'ям Сковороди названо:
-село Сковородинівка, Золочівського району на Харківщині
-вулиці у Києві, Харкові, Одесі, Львові, Дніпропетровську, Запоріжжі, Кіровограді, Чернігові, Чернівцях, Хмельницькому, Дрогобичі, Лубнах, Мелітополі, Переяслав - Переяслав-Хмельницькому, Чорнухах, Гребінці,Золотоноші та інших населених пунктах
Ім'я Григорія Савича Сковороди мають наукові та освітні заклади:
-Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України (Київ)
-Харківський національний педагогічний університет імені Григорія Сковороди
-Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди
2. Афоризми Г. Сковороди.
Афоризм – короткий влучний оригінальний вислів, узагальнена, глибока думка, виражена в лаконічній формі, подеколи несподівано парадоксальній.
Прочитай афоризми на с. 74. Які тобі зрозумілі? Про що вони?
Завдання: згрупуй афоризми Сковороди за різними тематичними групами.
Григорій Сковорода назвав збірку своїх поезій «Сад божественних пісень» (Повна назва збірки — «Сад Божественних пісень, що проросли із зерен Святого Письма»). У своїх творах поет виступає як лірик, що зв’язав своє життя з життям народу, а тому й по-новому ставив та розв’язував ряд важливих питань сучасної йому дійсності. Не бог, а природа, людина, її думки і почуття стали основним змістом його збірки.
Тема: зображення панів, чиновників, купців, дворянсько-бюрократичної системи управління.
Ідея: нищівне висміювання і засудження моральних суспільних вад. Щасливий той, хто має чисте сумління.
4.“De libertate”
💚Прочитайте вірш на с. 70
💚Аналіз вірша -З чим намагається порівняти свободу?
📌Запишіть тему та ідею вірша.
Рік написання: 1757
Вид лірики – патріотична лірика
Стиль – бароко
Тема: вияв громадянської мужності поета в період посилення кріпацтва, оспівуючи волю як найбільше багатство людини.
Ідея: уславлення Богдана Хмельницького, народного героя, який присвятив своє життя боротьбі за волю і щастя українського народу; утвердження свободи людини як найвищої суспільної цінності.
Основна думка: тільки за умови отримання волі людина почуватиме себе щасливою; ніяке золото не замінить «вольности».
Байка – це прозове або віршоване алегоричне оповідання повчального змісту.
Будова байки:
Оповідь (фабула)
Мораль (сила)
Алегорія (грец. ἀλληγορία – іносказання, від ἄλλος – інший та ἀγορεύω – говорю) – художній прийом у літературі та мистецтві, що полягає в інакомовному відображенні узагальненого змісту через образи реального життя. Суть – у внутрішньому порівнянні одного явища з іншим.
💚Дайте усні відповіді
Чому Шершень, принижуючи гідність Бджоли, називає її дурною?
•У чому вбачає своє призначення Бджола? Чому праця для неї — насолода?
•Якої думки щодо праці дотримується Шершень? Чому він не розуміє Бджолу? Кого намагався засудити Г. Сковорода на прикладі Шершня?
• Що є мукою для героїні? Чому Бджола — символ мудрої людини?
Коли праця для людини є насолодою і задоволенням?
Яке виховне значення має ця байка?
💚Запишіть
Тема: розповідь про призначення праці в житті кожної людини на прикладі діалогу Бджоли і Шершня.
Ідея: возвеличення праці, яка є смислом щасливого життя; засудження ліні, ледарства, крадіжки.
4. Домашнє завдання: випиши в 2 колонки риси, притаманні героям байки: Бджолі та Шершню. Надішли на перевірку.
Тема 14. Розвиток книгодрукування. Перші друковані книги в Україні. Історико-мемуарна проза. Загальні відомості про козацькі літописи та «Історію русів».
Прошу ознайомитися з матеріалами до уроку. 1. Прочитайте статтю в підручнику на с. 54-58
В ній ви знайдете відомості про те, як розвивалася література в
XІV-XVІІ ст. і XVІІ- XVІІІ ст. Це були період Ренесансу та бароко.
Ренесàнс (від латин. renascor — відроджуюся) — епоха Відродження західноєвропейського мистецтва й літератури, що прийшла на зміну епосі Середньовіччя. Основною ознакою Ренесансу є повернення в мистецтві до античних зразків, проникнення науки в закони світобудови.
Бароко (від італ. barocco — вибагливий, химерний) — це стиль у європейському мистецтві (ХVІ ст.), що прийшов на зміну ренесансу. Добі бароко притаманні урочистість, пишність, складність, динамічність композиції, мінливість. Літературі бароко властиве поєднання релігійних і світських мотивів, образів, тяжіння до різноманітних контрастів, метафоричності й алегоричності, прагнення вразити читача.
Розвиток освіти дав поштовх розвитку культури, мистецтва.Було започатковано книгодрукування.
У ХV ст. в Україні розквітає книгодрукування. Засновником українського друкарства став Святополк Фіоль, який у 1491 р. видав 2 книжки слов’янською мовою для потреб українців.
Розвитку нашого книговидавництва сприяв славетний Іван Федоров, який у 1574 р. надрукував у Львові «Буквар» і Апостол, а ще через 7 років в Острозі — Біблію.
Козацькі літописи — це твори, у яких подано характеристики видатних діячів, описи важливих подій у хронологічній послідовності, тлумачення окремих періодів політичного життя. Вони належать до історично-мемуарної прози — творів, у яких оповідь ведеться у формі записок від імені автора про реальні події минулого, учасником або ж очевидцем яких він був.
Завершує традицію козацьких літописів «Історія русів» — пам’ятка української історичної прози й публіцистики кінця ХVІІІ ст. Автор літопису невідомий. У творі коротко викладено історію Русі-України, описано нашестя Батия як страшне лихо, яке змусило русів шукати підтримки у Великого князівства Литовського, щоб боронитися від татар. У творі засуджено політику Петра І, тиранію й покріпачення України, тут утверджується думка, що всі народи мають право на власну державність, що Русь-Україна — державне утворення саме українського народу.
Доброго ранку, діти!
Сьогодні 16 жовтня
Тема 13. Особливості композиції та стилістичних засобів “Слова про похід Ігорів”. Образи руських князів та Ярославни.
1. Композиція твору. Прочитай!
2. Опрацюй образи поеми.
3. Виконай завдання
Надішли на перевірку
Доброго ранку, діти!
Сьогодні 13 жовтня
Тема 12. Слово про похід Ігорів” – перлина українського ліро-епосу. Історична основа твору, переклади й переспіви, питання авторства. Символічно-міфологічні образи та їхнє значення. Фольклорні мотиви
Якщо говорити про давньоруські памʼятки, то просто неможливо оминути увагою «Слово про Ігорів похід» - твором, окутаним загадковістю, і над яким і досі тривають дискусії.
Історичною основою твору вважають події другої половини ХІІ століття – періоду сварок між князівствами на Русі та постійними набігами кочових племен – половців, у битві проти яких виступив князь Ігор Святославович, головний герой «Слова…» , об’єднавшись з іншими князями, щоб довести свою відданість Батьківщині. Саме цей похід і став основою «Слова…».
ЛІРО-ЕПОС – проміжний літературний рід, у якому поєднані властивості епічних і ліричних творів, наявний розгорнутий сюжет із системою образів (як в епосі), але присутній і автор, який висловлює свої думки, почуття, оцінює зображуване (як у ліриці).
1. Опрацюйте презентацію до уроку або статтю у підручнику на с. 48-53
Запишіть у зошит поняття.
Героїчна поема - поетичний твір, темою якого є якісь важливі і героїчні події, зазвичай пов'язані з легендарними персонажами, їх подвигами або подорожами.
Переклад- передача особливостей змісту і форми художнього твору, написаного однією мовою, засобами іншої мови.
Переспів – твір, написаний за мотивами поетичного твору іншого автора.
Перший переклад твору українською мовою належить
М. Шашкевичу.
2. Складання паспорту твору письмово у зошит.
Автор: невідомий український поет з тих часів, можливо лицар, що був у Ігоревій дружині.
Рік написання: XII століття (1187р.)
Літературний рід: ліро-епос.
Жанр: героїчна поема (на думку деяких літературознавців — повість, літописна повість).
Тема: зображення невдалого походу новгород-сіверського князя Ігоря на половців 1185 р.
Основна думка: заклик руських князів до єднання для спільної боротьби проти зовнішніх ворогів.
Головні герої:
князь Ігор,
Святослав Ольгович – небіж Ігора, князь рильський
Всеволод Святославович – брат Ігора, князь курський та трубецький;
Ярославна (дружина Ігоря);
половці Овлур, Гзак і Кончак.
Руська земля – є центральним образом твору
Композиція: заспів, 4 частини та закінчення.
3. Домашнє завдання: прочитай короткий зміст поеми. Запиши короткий план
Князь Володимир Мономах (на київському престолі панував від 1113 р. до 1125 р.) – одна з найвидатніших постатей свого часу. Він був онуком Ярослава Мудрого. Від свого батька перейняв Володимир замилування до книжок, до освіти. Його матір'ю була грецька царівна, донька цісаря Константина ІХ Мономаха. Залишив по собі світлу пам'ять як розумний князь і добрий організатор. Поруч із тим Володимир Мономах – це приклад доброго, справедливого християнського володаря, що не дозволяє сильнішим кривдити слабших, що велить опікуватися бідними, вдовами і сиротами, що вважає священним обов'язком бути гостинним, а в житті керується засадами християнської любові та моралі.
2. Прочитай "Повчання Володимира Мономаха" (с. 41-44)
📌Випиши поняття "повчання"
Повчання — жанр давньої християнської літератури, до складу якого входить урочиста чи повчальна проповідь (слово) і дещо вільне за формою звернення (бесіда) до читачів.
Літопис – це жанр історично-мемуарної прози, у якому в хронологічному порядку, порічно записували події, а також фрагменти міфів, житій святих, легенд, ораторської прози, дружинного епосу тощо.
2. Тема та ідея літопису - запишіть у зошит.
Вітаю, шановні учні!
Сьогодні 2 жовтня
Тема 10. Контрольна робота № 1. Фольклор. Давня література
Повторіть вивчене у підручнику на с. 5-36
Завдання контрольної роботи тут👇👇
1. До родинно-побутових пісень належать:
·пісні про кохання та
сімейне життя;
·колядки, веснянки,
гаївки;
·пісні про історичних
осіб.
2. Тема пісні «Місяць на небі, зіроньки сяють» - це…
·оспівування страждань
дівчини через те, що миленький поїхав іншої шукати;
·оспівування палкого
кохання козака до дівчини;
·трагічна доля
вдовиного сина
·зображення трагічної
загибелі козака.
3. Визначте назву твору, що є народною баладою:
·Ой під вишнею, під
черешнею»
·«Вавилонська вежа»;
·«Ой летіла стріла»;
·"Ізборник"
4. Сестра, мати та кохана
у баладі «Ой летіла стріла» зображені у вигляді?
Горлиць
·Зозуль
·Лебедів
·Ластівок
5. Скільки є частин у Біблії?
·1
·2
·4
·5
6. Що не входить до найдавніших рукописних пам’яток літератури?
·Ізборник
·Остромирове Євангеліє
·Ізборник Святослава
·«Слово о полку Ігоревім»
7. Події, що змальовуються в легенді «Про Вавилонську вежу», відбуваються…
·Коли всі люди говорили однією мовою.
Незадовго після створення світу.
·До сьогоднішнього часу
·Наприкінці минулого століття.
8. У “Притчі про блудного сина” батько зустрічає молодшого сина
·із докором
·щиро, радісно
·байдуже
ставить умову, що той виправиться
9. Установіть відповідність між назвою твору і його жанром
"Цвіте терен, цвіте терен"
легенда
"Ой на горі вогонь горить"
родинно-побутова
пісня
"Вавилонська вежа"
балада
«.. про блудного сина»
притча
Бажаю успіхів!
Вітаю, шановні учні!
Сьогодні 29 вересня
Тема 9. РМ № 1. Добір крилатих виразів із Біблії, їх коментування (усно)
1) запиши дату та тему уроку 2) пригадай поняття Родинно-побутові пісні – ліричні поетично-музичні твори, що відображають почуття, переживання особистості, пов’язані з її особистим життям, з її родиною, стосунками в сім’ї.
3) Робота над піснею "Ой під вишнею, під черешнею"
☝Аналіз пісні (слайд 9-10) Запиши тему, ідею та основну думку пісні
Доброго ранку, любі учні!
Сьогодні 8 вересня
Онлайн урок о 9.50 Тема 2. Процес виникнення фольклору. Багатство і розмаїття українського фольклору. Види родинно-побутових пісень. «Місяць на небі, зiроньки сяють…», «Цвіте терен, цвіте терен…», «Сонце низенько…»
Сьогодні 4 вересня Тема 1. Роль і місце літератури в житті нації. Розвиток літератури. Творча індивідуальність митця
1. Підготуйте зошит, підпишіть його.
Вивчення літератури цього року трохи відрізнятиметься від вивчення в попередніх роках. Не треба хвилюватись, просто тепер ми будемо розглядати твори літератури, використовуючи історико-літературний підхід, вивчаючи літературу України, починаючи з давніх часів і до сучасності, ви побачите як вона розвивалась, змінювалась, зможете зрозуміти, що саме впливало на її тематику та мотиви. А головне, зможете оцінити її роль і місце у житті нації.
2. Прочитайте статтю на с. 3-4. 3. Розгляньте схему і запишіть у зошит.
4. Роль митця в літературі
- Пригадайте останню книгу, яку ви прочитали? Яке враження вона на вас справила?
Кожен митець у своїх творах хотів нам донести певні ідеї для життя. Розгляньте нижче.
5. Виконайте вхідне тестування, що ви пам'ятаєте з минулого року
Немає коментарів:
Дописати коментар