7-А, Б.Укр.літ.

 Рада зустрічі з вами у цьому навчальному році!

Онлайн урок в Zoom (натисни)
Підручник Українська література. Т. Яценко, В. Пахаренко, О.Слижук

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 27 листопада
Тема 24. Василь Симоненко «Лебеді материнства». 
Нарис життя і творчості поета. Патріотичні почуття ліричного героя в основі поезії. Звернення до наступних поколінь українців. Засоби творення художнього образу в ліричному творі. 
Підручник  ТУТ - с. 82-87

                                        Василь Симоненко
1. Про Василя Симоненка читаємо на с. 84-85
2. Прочитайте поезію "Лебеді материнства"(с. 82-83), за однойменну збірку В. Симоненко був нагороджений Національною премією ім. Тараса Шевченка.
Прослухай, як звучить вірш, покладений на музику у виконанні гурту "Біла вежа".
3. Аналіз твору - запиши

Тема: відтворення материнського співу над колискою дитини, в якому висловлюється тривога жінки за долю сина, чистоту його душі. 

Ідея: уславлення материнської любові, любові до Батьківщини.

Основна думка: «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину». 

Жанр: колискова пісня

Поезію «Лебеді материнства» можна умовно поділити на дві частини.

У першій ми бачимо, як мати піклується про маленького сина, що лежить у колисці. Тут простежується мотив казкового дивосвіту, створений материнським піклуванням і ніжністю:

Мріють крилами з туману лебеді рожеві,

Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.

Заглядає в шибку казка сивими очима,

Материнська добра ласка в неї за плечима

У другій частині образ матері переростає в образ Батьківщини, життя буде ставити нові вимоги, з’являться нові клопоти, а мати завжди переживатиме за сина. Тут у поезії з’явиться мотив дороги як вибору життєвого шляху вже дорослою людиною: Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу, Виростуть з тобою приспані тривоги… Можеш вибирати друзів і дружину, Вибрати не можна тільки Батьківщину. Можна вибрать друга і по духу брата, Та не можна рідну матір вибирати. За тобою завше будуть мандрувати Очі материнські і білява хата. Завершується поезія «Лебеді материнства» крилатою фразою: Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину.

Художні засоби: 

Епітети: білява хата; лебеді рожеві; тихі зорі; золоте сузір’я; хмільні смеркання; сиві очі.

Метафори: мріють криками… лебеді; темряву тривожили… півні;  танцювали лебеді; заглядає в шибку казка; лебеді… лоскотали марево; будуть мандрувати очі материнська і білява хата; прийдуть верби і тополі;  стануть… листям затріпочуть… душу залоскочуть.

Порівняння: лебеді, як мрії.

Рефрен: Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину. 

4. Домашнє завдання: виразно читати вірш, виконати вікторину

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 25 листопада
Тема 23. Діагностувальна робота №2. Історичне минуле України.
Сьогодні ви виконуєте діагностувальну роботу.
Кроки виконання.
1. Опрацюйте презентацію, повторивши матеріал
2. Тепер готові виконувати діагностувальну роботу
Вірю у вас!

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 20 листопада
Онлайн урок в Zoom: 7- Б о 9.50,  7-А о 10.35.
Тема 22. Позакласне читання №1. Адріан Кащенко «З Дніпра на Дунай».
Прочитай короткі відомості про Андріана Кащенка 
2. Повість "З Дніпра за Дунай".
Проблемне питання. 
Чому козацтво є важливою частиною української історії та культури?
Дія твору відбувається в другій половині XVIII століття, коли Запорізька Січ була зруйнована, а козаки змушені були шукати нове місце для існування. Зокрема, багато козаків переселилися на Дунай, де намагалися відновити традиції та порядки Запорізької Січі. Це був період пошуку нових можливостей для збереження козацького способу життя, але й пов'язаний із багатьма труднощами.
Сюжет. Кащенко описує події, які охоплюють перехід козаків із територій, які вони втратили, на нове місце проживання – до дельти Дунаю. Сюжет повісті зосереджений на сміливості, відданості та стійкості козаків, а також на складності їхнього шляху та протистоянні несправедливості.

Головні персонажі. У творі відображені яскраві образи запорізьких козаків, які є символами мужності, волелюбності та готовності до боротьби за свою землю. Це не тільки керівники, а й звичайні козаки, які стали учасниками боротьби за збереження свободи.
Паспорт твору
Рік написання – 1914 (видано у 1919)
Рід літератури – епос
Жанр: історична повість
Тема – розповідь про відхід козаків за Дунай після зруйнування Запорізької Січі.
Ідея – уславлення відваги та патріотизму українських козаків. Автор показує, як героїчний дух і єдність запорозького війська допомагали їм долати труднощі та не здатися ворогам.
Головна думка — патріотизм та боротьби за свободу є прикладом для наступних поколінь, який показує наскільки важливим є збереження національної ідентичності.
Час подій – 1772-1775
Проблематика
Патріотизм і боротьба за незалежність
Єдність і взаємопідтримка
Мужність і героїзм
Вірність і зрада
Проблема вибору
3. Читаємо 1 розділ "З Дніпра за Дунай". Аудіювання (ГР1)
 Дайте відповіді на запитання
4. Підсумок
Адріан Кащенко у повісті «З Дніпра на Дунай» змальовує складний період історії України, коли козаки були змушені покинути свої землі. Автор не тільки розповідає про історичні події, а й висловлює глибоку повагу до мужності і патріотизму українського народу. Через образи козаків, їхні пригоди і випробування, читачі розуміють, що свобода, національна ідентичність і любов до рідної землі – це цінності, які завжди були важливими для українського народу.
Цей твір є важливим для розуміння історії і культури України, адже він не тільки зображує події минулого, а й спонукає замислитися над сучасними проблемами національної самоідентифікації.
5. Домашнє завдання: підготуватися до діагностувальної роботи


Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 18 листопада
Онлайн урок в Zoom: 7- Б о 12.00,  7-А об 11.20.
Тема 21. Мовленнєвий розвиток №1. Письмова взаємодія.
Написання есе на тему «Хто вони – лицарі сучасності?». 
1. Теоретична частина
Ознайомся з поняттям ЕСЕ (есей)
                      
   
                     
                       

2. Розвиток мовлення. Письмова взаємодія
Лицар — середньовічний шляхетний титул у Європі. Саме лицарям були притаманні такі чесноти, як віра, добродійність, далекоглядність, справедливість, поміркованість, рішучість, звитяжність, шляхетність. До кожної з цих чеснот необхідно було прагнути, постійно працювати над собою, тож лицарський характер завжди залишався ідеалом. 
 - Хто є лицарями минулого, а хто - сучасний лицар?
 - Назвіть, хто з козацтва у  творі "За сестрою" був лицарем-героєм?
 Письмове есе
"Хто є лицарями сучасності?"
Обсяг роботи 1 сторінка.
Оцінюються зміст і грамотність/орфографія.
Есе надіслати в особисті повідомлення у вайбер.

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 13 листопада
Тема 20. Проблема морального вибору особистості у творі.
Сьогодні підсумковий урок за повістю Андрія Чайковського. В останніх розділах повісті, як ви, напевне, помітили, приділено багато уваги не зовнішнім подіям, а почуттям та переживанням головного героя, змінам його настрою.
1. Мотивація до уроку
- Яку хочеш ти мати суперсилу?
- Що б знадобилося Павлусеві?
2. Обговорюємо розділ 9
Для чого Павлусь вдавався до хитрощів перед розмовою Ганнусі з ханом?
Чи дізнався про це хан? 
Що ще попросив Павлусь у хана?
Як це його характеризує?
Чим завершується твір? 
3. Складаймо сюжет твору

4. Шлях випробувань Павлуся
Відновіть послідовно «дорогу випробувань» Павлуся. Зазначте події, які вплинули на його загартування і змужніння. 
5. Закріплення вивченого
📌Запишіть 
Тема повісті — зображення пригод хлопчика Павлуся, який вирушив визволяти свою сестру з татарського полону.
Головна думка — уславлення цілеспрямованої, мужньої людини, яка, ризикуючи власним життям, рятує інших, виявляючи при цьому велику мужність та кмітливість.
6. Домашнє завдання:  виконайте тестування

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 11 листопада
Тема 19. Характеристика персонажів повісті «За сестрою».
1. Повторимо прочитане.
Розділ 6. Павлусь розшукує сестру. Двічі зробив зупинку для перепочинку. Харциз Карий, який вислідив хлопця, не дав йому можливості подорожувати далі.
Злодій продає Павлуся татарам-купцям.
Карий раптово зустрічає козаків і намагається вдати із себе полоненого, що втік від татар. Гусейн впізнає Карого. Козаки дізнаються про долю Павлуся. Суд над харцизом, який чинить Гусейн.
Розділ 7. Павлусь сподобався багатому татарському купцю Сулейману. Сулейман привіз хлопця до себе і подарував його своєму синові Мустафі. Хлопець терпить приниження від молодого хазяїна, але думка про пошуки сестри підбадьорює його. За непокору Павлуся відправляють служити на конюшню. Хлопець тікає, заздалегідь приготувавшись до цього. Перешкодою до втечі був татарин, якого Павлусь намагався обдурити різними балачками.
Хлопець повертається до Мустафи, його очікує чергове покарання. Кару призупинено. Павлусь від’їжджає до Девлет-Гірея.
2. Родинні стосунки Судаків
Сім’я Судаків – це славний козацький рід, відомий на всю Спасівку. Кожен його член так чи інакше, але бував на Січі серед низового козацтва. З цього виходить, що лишилось їх небагато – кого в неволю забрано, кого вбито, жінки ж просто переходили в інші сім’ї. Зараз сім’я Судаків складалась з шести чоловік: старого діда Андрія, його сина Степана з дружиною Палажкою, двох синів Петра і Павла, та доньки Ганнусі.
3. Читаємо розділ 8 
4. Характеристика Павлуся 
Випиши з хмарки слів риси характеру Павлуся
  

5. Домашнє завдання: прочитати розділ 9, виконати вправу 

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 30 жовтня
Онлайн урок в Zoom: 7- Б о 9.50,  7-А о 10.35.
Тема 18. Пригоди головного героя як основа композиції повісті «За сестрою».
Читати тут 👉https://www.gramota.kiev.ua/qr/24ukrlit7kl/81.html - Розділ 4-6- с. 99-102
1. Пригадайте зміст розділів 2 і 3.
Степ. Свиридова могила — умовне місце збору козаків, сторожовий пост.
Вартовий Семен Непорадний — перший силач на Січі — був здивований, коли побачив вранці заграву на заході. Але через кілька хвилин він зрозумів, що то далека пожежа. Семені побачив, як до нього мчав хлопчик на татарському коні. На березі знесилений вершник упав. Це був Павлусь.
Семен дістав стрілу, обробив рану й закутав хлопця. Припинаючи коня, помітив, що сідло занадто важке, й знайшов червінці.
Скоро приїхали і козаки. Вартовий Семен розповів їм про дитину й спалену Спасівку. Один із козаків, Петро Судак, впізнав у пораненому свого брата. Дід Панас перев’язав Павлусеві рану й дав зілля.
Вартовий Семен помітив, як до їхнього обозу підкрадається татарин, і вирішив, що піймає того арканом. Так і зробив, хоча й довелося поборотися з ворогом. Татарин зізнався, що в їх загоні 400 чоловік під керівництвом Мустафи-ага, сина Девлет-Гірея. Кіш переповнений награбованим добром та ясиром (полоненими дівчатами її хлопцями).
До козаків Тріски приєднався загін Андрія Недолі. Виникла сварка через те, що козаки не вартували свій кіш і Недоля підійшов до них непомітно.
Полонений татарин запропонував Павлусеві помінятися з ним сідлами, але Семен розкрив його намір заволодіти схованими червінцями.
Ватажки козаків вирішили звільнити полонених.
2. Перегляньте відеоурок
Запишіть, які пригоди Павлуся ми вже прочитали.
4. Домашнє завдання: с. 102-110, прочитати розділ 7.
Позначити відповіді за змістом твору


Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 28 жовтня
Онлайн урок в Zoom: 7-А об 11.20,  7-Б о 12.00.
Тема 17. Андрій Чайковський «За сестрою» (скорочено). Тема козацтва в історичній прозі А. Чайковського. Історія козацької родини в повісті «За сестрою».
Підручник ТУТ - с. 81
Повість читати тут 👇Розділ 1 - с. 94-96
https://www.gramota.kiev.ua/qr/24ukrlit7kl/81.html
Родина дуже важлива у житті кожної людини. Це найближчі,
найрідніші люди, яких ми дуже любимо, які дарують нам
тепло та допомагають у складних ситуаціях.  Це й рідна домівка, затишна та безпечна. Родина – це твій маленький світ, в якому все зрозуміле, дороге. Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами. Це особливе ставлення одне до одного. Це любов, взаємоповага, допомога.
Працюймо за презентацією
1. Знайомство з біографією А. Чайковського 
- Чим вам запам'ятався автор?
2. Теорія літератури (слайд 8)
Випишіть поняття:
📌 Героїко-романтична повість
📌 Романтичний герой
Композиція
Розглянь з чого складається композиція твору.

3. Історія написання
На той час, коли жив Чайковський, в українській літературі було мало творів історичного характеру. Тому Андрій Якович вирішив заповнити цю прогалину. У його добірку багато творів про видатних історичних постатей часів козаччини.
Захоплива героїко-романтична повість А. Чайковського "За сестрою" розповідає про страшні напади татар на українські землі, про те, як брат вирушив на пошуки сестри, що потрапила в полон. Павлусеві довелося виявити велику сміливість, витримку, кмітливість, щоб потрапити в Крим і знайти спосіб урятувати сестру. У які б скрут ні обставини не потрапляв хлопець, він ніколи не втрачав почуття людської гідності, не зраджував християнської віри. Це допомогло йому вистояти й досягнути мети, незважаючи на його молодий вік.
4. Читаємо Розділ І "За сестрою" (с. 94-96)
📌Випишіть імена героїв, яких зустріли на початку твору.
5. Домашнє завдання: с. 96-99, читати розділи ІІ і ІІІ.


Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 23 жовтня
Тема 16. Втілення в художніх образах ідейного змісту твору. Групування персонажів. Особливості мови.
Працюймо за презентацією
Віднови послідовність
https://learningapps.org/display?v=pxvojfy5j20
2. Образ Максима Беркута (слайд 4-7)

3. Образ Мирослави (слайд 8-12)

4. Образ Тугара Вовка (слайд 13-16)
5. Образ Захара Беркута (слайд 18-20)

6. Образи-символи твору
7. Мова твору
Підсумок
 8. Домашнє завдання: 
  • надіслати сенкан- характеристику одного персонажа твору;

  • За бажанням створити комікс чи ілюстрацію до героя.


Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 21 жовтня
Тема 15. Ідейний зміст твору
Підручник ТУТ - с. 68-74
1.  "Подаруй гарний настрій"
Картинки по запросу смайлики картинки
2. Повторення "Літературний диктант" 

3. Пригадаймо розділ 5-8
Монголи вдерлися в безлюдну Тухлю, спалили її, а коли спробували вийти з тісної котловини, їх зустріли стріли та каміння тухольців. Бурунда звинуватив Тугара Вовка у подвійній зраді. Боярин шукав вихід. Згадав про полоненого Максима й звелів вартовим розшукати його.  Боярин сказав, що може зберегти життя Максима в обмін на вільний вихід монголів із гірської котловини. Максим не погоджувався. Згодом прийшла Мирослава, яка розповіла, що тухольці знайшли спосіб, як знищити монголів. Вона запропонувала йому втекти за допомогою персня Пети. Та Максим відмовився, щоб не наражати кохану на небезпеку.
Тугар Вовк приїхав із дочкою до Захара Беркута, сподіваючись, що він дастть дозвіл монголам покинути пастку, в обмін на сина. Але Захар Беркут не погодився, адже знав, що тоді монголи нападуть на сусідів.
Мирослава просить батька не йти до монгол, але той не слухає її.
Тухольські майстри під керівництвом Мирослави зробили машини для метання каміння. Потім громада повалила священний камінь Сторож, щоб перегородити річку. Захар молиться до Сонця, щоб їм допомогли в боротьбі з нападниками.
Тугар каже Максимові, що батько не захотів врятувати його життя в обмін на вихід монголів. Максим запропонував показати таємний вихід із котловини. Боярин, дивуються та радіє, він приймає його пропозицію. Максим робить вигляд, що довго шукає лаз, чекаючи поки води із загородженого потоку набереться багато й вона зальє підземний тунель. Монголи спробували зупинити воду, та нічого не вийшло. 
Як тухольці змогли протистояти такому війську монголів?
Тухольці пускають загарбників у долину села, і перекривають вихід. Монголи безуспішно пробують прорватися. А невдовзі за порадою Захара Беркута перекрито потік, — і долина села, в якій знаходяться монголи, починає затоплюватись. Бурунда пропонує обміняти життя Максима на свободу, але йому відмовляють. Тоді він замахується, щоб вбити полоненого, але Тугар Вовк відрубує йому руку, рятуючи Максима.
- Чим закінчується повість? Читаємо розділ 9 на с. 68-74
Тугар Вовк, Бурунда та десятитисячне військо монголів мертве, а Максиму вдається врятуватись. Відчуваючи що помирає, Захар Беркут виголошує пророчі слова: громадську єдність, завдяки якій було здобуто перемогу, буде втрачено, — лихі часи настануть для народу, але з часом відродиться вона, і настануть щасливі часи її відродження. У кінці твору автор риторично запитує, чи не настала та щаслива доба, про яку, помираючи, говорив старий Захар Беркут.
4. Аналіз твору (запиши у зошит)
Тема: змалювання боротьби русичів-українців проти татаро-монгольської навали.
Ідея: уславлення любові до Батьківщини, мудрості, винахідливості, дружби, взаємопідтримки оборонців рідної землі; засудження підступності, жорстокості, прагнення збагатитися за рахунок знищення всього живого.
Основна думка: справжній син рідного краю ніколи не зрадить свою Батьківщину, свій народ, навіть якщо потрібно пожертвувати власним життям.
5. Домашнє завдання: характеристика улюбленого персонажа з твору (виписати цитати з підручника, записати характеристику дій і вчинків, висловити власне ставлення)


Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 16 жовтня
Онлайн урок в Zoom: 7-А об 10.35,  7-Б о 9.50.
Тема 14. 
Композиція повісті «Захар Беркут».
Підручник ТУТ - с. 64- 68
1. Повторимо вивчене
Розділи 3-5
Боярин намагається відібрати майно тухольців і узурпувати владу, посилаючись на указ Данила. Та тухольці відповідають, що земля належить її жителям і більш нікому, а всі питання вони вирішують на загальній раді. Тугар неохоче погоджується прибути на раду. Під час ради боярин перелічує свої військові заслуги, але проти нього свідчить Митька Вояка, що служив у війську Тугара. Він розповідає, що Тугар перейшов на бік монголів ще під час битви на Калці. Тугар убиває Митька, і громада проганяє вбивцю. Залишивши загін воїнів охороняти свій дім, боярин із Мирославою їде до монголів.

Згодом Тугар Вовк супроводжує десятитисячне монгольське військо під командуванням Бурунди-бегадира, яке вирушило на тухольський перевал. Хоча з одного боку перевалу монголів вдається зупинити, вони прориваються з іншого. Максим командує обороною, проте монголи долають її, вбиваючи захисників, а Максима за наказом Тугара беруть у полон.

Тухольці збираються на раду, де їхні думки розділяться: частина бажає атакувати монголів, частина ж вважає, що краще здатися. Мирослава тікає від батька й прибуває на раду з попередженням про наближення другої хвилі монголів. Захару вона розповідає, що Максим живий, а не загиблий, як вважають. Також вона вчить тухольців як організувати оборону: зробити укріплення та бойові машини. Тим часом Тугар намагається переманити Максима на свій бік, обіцяє винагороду, якщо той приєднається до монголів і проведе їх через Карпати на захід. Мирослава повертається до батька та розповідає Максимові як тухольці облаштовують оборону.
2. Виконай тестування за змістом розділів
3. Літературознавчі координати - зроби запис у зошит.
Сюжет (фр. sujet — предмет) — послідовність і зв’язок опису подій у творах художньої літератури. Складові частини сюжету: експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка. У великих творах може бути кілька сюжетів (сюжетних ліній); у малих творах бувають відсутні деякі частини сюжету.
Експозиція (від латин. пояснення) — це ознайомлення із часом, місцем подій, персонажами ще до початку конфлікту, що буде розвиватися у творі.
Зав’язка — подія, з якої виникає конфлікт.
Розвиток дії — події, у яких розгортається конфлікт.
Кульмінація (від латин. вершина) — найгостріше, вирішальне зіткнення сил, які ведуть боротьбу.
Розв’язка — логічне завершення подій, що зазнали докорінного перелому в кульмінації.
Домашнє завдання: читати розділ 5-8  на с. 66-68

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 14 жовтня
Онлайн урок в Zoom: 7-А об 11.20,  7-Б о 12.00.
Тема 13. 
Основні сюжетні лінії повісті «Захар Беркут».
Підручник ТУТ - с. 54-56
1. Повторимо вивчене
1 розділ
1241 рік. Весна. Тугару Вовкові князь Данило дарує землі в Тухольщині. Відсвяткувавши цю подію, боярин йде полювати зі гостями та стрільцями.
Лови на великого звіра – небезпечна розвага. Інколи ні стріли, ні рогатини, ні навіть спис не допомагали угамувати хижака. Тому всі дивувалися, що донька Тугара, Мирослава теж йшла полювати. Це була була красива, добра, ніжна, сильна та смілива дівчина. Її матір померла при народженні, а нянька, проста жінка, привчала її до роботи; батько брав всюди з собою й учив долати труднощі.
Тугар Вовк прямував до лежбища ведмедів, а провідником був місцевий сміливець Максим Беркут. Він розставив мисливців у 2 ряди, не знав куди поставити Мирославу, але вона хотіла полювати.
Коли перед мисливцями опинилася купа звалищ, мов висока башта, чоловіки пішли в обхід, а Мирослава полізла нагору. Та трухляве дерево проломилося і вона опинилася біля ведмедиці з ведмежатами. Втекти не було можливості, вона затрубила в ріг, кличучи на допомогу. Ведмедиця кинулась на неї й поранилася об ратище мисливиці. Тварина, розлютившись, стрибнула на неї, але впала від удару списа Максима.
Між Мирославою та Максимом проскочила іскра, зародилося кохання. Тугар Вовк подякував Максиму.

2 розділ
Мисливці поверталися. Максим гордо показав дорогу через гори, яку зробили тухольці.
Тугар Вовк розпитував Максима про батька, який мав владу над громадою. Юнак запевнив, що громада — це і є найбільша влада. Що громада гнівається на боярина, який захопив громадський ліс і полонину. Тугар Вовк зверхньо сказав, що землю йому подарував князь.
У селі вони зустріли 3 старих, що несли сріблом окований ланцюг у вигляді персня. Вони зупинялися коло кожного двору й запрошували на збори. Запросили й боярина, але той лише посміявся. Максим порадив Тугарові прийди на громадський суд, Мирослава його підтримала, боярин неохоче погодився піти подивитися на копу.
Максим показав Тугару й Мирославі священний камінь тухольців Сторож, розказав легенду про нього.
2. Літературний бліц
1. Де відбуваються події повісті?
2. Хто такий Тугар Вовк? 
3. З чим порівнює автор Мирославу, дочку Тугара Вовка? 
4. Хто привчив Мирославу до роботи, хто – до полювання.
5. Хто був провідником на ловах?
6. Хто врятував на полюванні життя Мирослави? 
7.  Що стояло при вході в село Тухлю? 
8. Про кого розповідалося в легенді, яку розказав Максим? 
9. Яких слів багато в повісті? 
10 Як ви зрозуміли слова Максима Беркута?
3.Сюжетні лінії твору опрацюй в презентації
Слайд 9-19
4. Читаємо розділ 3 - с. 54-58
- Про кого дізналися у розділі 3?
- Чому всі поважали Захара Беркута?
5. Домашнє завдання:
Прочитати розділ 4 і 5 на с. 59-66

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 9 жовтня
Тема 12. Іван Франко «Захар Беркут» (скорочено). Багатогранність і тематична розмаїтість прозової творчості І. Франка. Історична основа повісті «Захар Беркут».
Підручник ТУТ - с. 42-54
1. Опрацюйте презентацію 
💦https://sway.office.com/spmmwGoWFyj8X2uJ
2. Подивіться буктрейлер 
3.  Випиши поняття "історична повість"
Історична повість – жанр оповідної літератури, побудований на історичному сюжеті та у якому відтворена певна епоха та її діячі.
Ознаки історичної повісті:
✋Епічний жанр
✋опора на історичне джерело
✋поєднання історичних фактів із художнім вимислом
✋герої: історичні та вигадані особи
✋об’єктивне зображення історичних подій
✋мова оповіді наближена до епохи, що зображується.
4. Історична основа твору
Переглянь відео


5. Домашнє завдання:
Прочитай частину І і ІІ на с. 42-54
💥Виконай тест за прочитаними розділами

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 7 жовтня
Тема 11. Тарас Шевченко «Розрита могила». Подорож поета Україною 1843 р. осмислення трагічних для Батьківщини наслідків знецінення історичної пам’яті про її героїчне минуле. Метафоричний образ незнищенності українського народу.
Підручник ТУТ - с. 36-41
1. Налаштування на урок.

2. Вивчення нового.
                       

                        Тарас Шевченко (1814-1861)
3. З історії написання
        Поштовхом для написання твору “Розрита могила” стала подорож Шевченка українськими селами у 1843 році. Тоді Кобзар побачив, як змінилися його рідні місця за час його відсутності, побачив важке становище українців під гнітом Російської імперії.   Він був вражений тим, що багато національних традицій та звичаїв зникли або втратили своє значення, а народ перебував у стані духовного пригнічення.
        За тих часів високі прадавні могили (кургани) густо височіли по українських степах. Ще малим Тарас любив мандрувати до таких таємничих могил біля рідної Керелівки. Українці оберігали могили як пам’ять про предків, вважали великим гріхом тривожити давні поховання.
           Але російська імперська влада, пограбувавши церкви, фортеці, палаци, узялася розкопувати-плюндрувати й кургани, а знайдені там цінні пам’ятки вивозити з України. Т. Шевченко, подорожуючи рідним краєм, не раз бачив таку наругу. Його дуже вразив розорений курган біля села Лихачівки на Полтавщині. Ці спостереження і стали поштовхом до написання вірша «Розрита могила».
4. Перегляньте відеоурок
5. Прочитайте вірш-роздум на с. 36-37
• Яке враження справила на тебе поезія? Над чим спонукала замислитися?
• Пригадай соціально-побутові й патріотичні пісні, у яких є діалоги сина та матері. А між ким відбувається уявний діалог у вірші «Розрита могила»?
• Що бентежить душу ліричного героя?
6. Аналізуємо разом.
Автор – Тарас Шевченко
Рік написання –  9 жовтня 1843 (написано в Березані)
Жанр – ліричний вірш-роздум
Рід літератури – ліро-епос
Тема: зображення важкого становища українців під російським гнітом.
Ідея: заклик до усвідомлення своєї відповідальності за долю нації.
Проблематика:
Зрада національних інтересів.
Втрата свободи та незалежності.
Відчуження народу від власних традицій.
Художні засоби:
Епітети: “тихий світ”, “милий край”,  “нерозумний син”, “малих діток”, “полатану сорочку”, “чужій роботі”, “старі батьки”
Метафори: “могила розрита”
Риторичні запитання: “За що тебе сплюндровано, за що, мамо, гинеш?”; “Чи ти рано до схід сонця Богу не молилась?”
7. Закріплення вивченого
Інтерактивна вікторина
8. Домашнє завдання: знайти 3 цікавих факти про Івана Франка.
Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 2 жовтня
Онлайн урок в Zoom: 7-А об 10.35,  7-Б о 9.50.
Тема 10. Діагностувальна робота № 1 Вступ. Пісенна лірика (тестові завдання)
1. Актуалізація досвіду.
▪Пригадайте та назвіть твори, які вивчали протягом теми.
2. Перевірна робота

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 30 вересня
Онлайн урок в Zoom: 7-А об 11.20,  7-Б о 12.00.
Тема 9. Урок виразного читання. Перевірка усної взаємодії та роботи з текстом.
1. Виразне читання пісень
2. Перевірка знань з розділу
1) Усна взаємодія - прослухати текст і дати відповіді на запитання - 12 балів (результат буде одразу)
2) Робота з текстом - прочитати пісню "Місто Марії") і виконати завдання до неї - 12 балів. (перевірятиму вручну)
Перейдіть для роботи за посиланням
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdYVCiABiDk2eQh8d7j2tWtnxCpGngp8YLdvHVIZFa2FSxItg/viewform
3. Домашнє завдання: підготуватися до тесту за розділом "Пісенна лірика"

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 25 вересня
Тема 8. Сучасні патріотичні пісні. С. Вакарчук "Квіти мінних зон"
Завдання:
1) запиши дату та тему уроку
2) опрацювати презентацію 
та відеоурок "Філологічні цікавинки"

3) прочитати і прослухати пісню "Квіти мінних зон"
4) випишіть останню строфу, проставте наголос
5) запишіть паспорт пісні
6) домашнє завдання: створити колаж до пісні

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 23 вересня
Тема 7. Пісенні твори про боротьбу УПА за незалежність України. Олесь Бабій «Зродились ми великої години.». Славень ОУН-УПА, його патріотичний пафос.
Підручник ТУТ  - с. 29-32 
1) Ознайомся з повстанськими піснями та  інформацією про УПА.
2) Прочитай коротку біографію О. Бабія і його вірш-славень (гімн) "Зродились ми великої години..."
3) запиши паспорт твору у зошит 
4) Домашнє завдання: виразно читати пісню, опрацюйте інтерв'ю про Святослава Вакарчука, зробіть собі нотатку про найцікавіше
https://theukrainians.org/svyatoslav-vakarchuk/ 

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 18 вересня
Онлайн урок в Zoom7-Б о 9.50, 7-А о 10.30.
Тема 6. Патріотичні пісні літературного походження. Відображення в піснях героїчного контексту. С. Чарнецький "Ой у лузі червона калина"
ТЛ: пафос.
Підручник ТУТ  - с. 25-30
Завдання до уроку
1) запиши дату та тему уроку в зошит;
Опрацюй презентацію 

2) пригадай, що таке пісня літературного походження. Згадай з 6 класу, коли ми  вивчали пісню С. Чарнецького "Ой у лузі червона калина" (пригадай її, прочитавши)
3) усно дай відповіді до гри "так-ні".
4) прочитай текст пісні, прослухай її
5) Запишіть у зошит
Автор – Степан Чарнецький
Рік написання – 1914
Жанр – літературна молитва 
Тема: зображення суму України за синами-українцями, які потерпають у неволі в московських кайданах; битва січовиків із ворогом за визволення полонених.
Ідея: уславлення мужності, відваги січових стрільців — оборонців України.
6) Домашнє завдання: скласти список патріотичних пісень

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 16 вересня
Онлайн урок в Zoom: 7-А об 11.10,  7-Б об 11.50.
Тема.  Народні наймитські, рекрутські, солдатські, жовнірські та солдатські пісні
Підручник ТУТ - с. 22
Сьогодні ви  познайомитесь із 2 новими групами суспільно-побутових пісень.
1 група - наймитські пісні
Наймитські пісні. Наймитування як суспільне явище виникло після скасування кріпацтва 1861 року. Звільнені, але обкрадені реформою, збіднілі безземельні чи малоземельні селяни не мали іншого способу для утримання сімʼї, як найматися на роботу до поміщиків. Шукаючи кращої долі, вони вирушали до міста, ішли до господарів виконувати різну роботу.
📕Перегляньте відеоурок
📕Прочитайте пісню "Ой матінко-вишня ..."
О матінко-вишня, чи я в тебе лишня?
Що віддала в чужі краї, де я непривична.

Ой матінко-зірко, як у строці гірко,
Куда хилять, то й хилюся, бо я всіх боюся.

Бо я всіх боюся,
Як піду я в чисте поле, то й не ворон кряче.

То й не ворон кряче,
А то ж моя рідна ненька та й за мною плаче.

Та й за мною плаче,
Як піду я понад лісом, щось у лісі туже.

Щось у лісі туже,
Ой то ж моя рідна ненька робити не здужа.

Робити не здужа,
Ой хіба ж ти, моя ненько, води не носила?

Води не носила,
Чом ти мене маленькою та й не притопила?

Та й не притопила,
Ой хіба ж ти, моя ненько, грядок не копала?

Грядок не копала,
Чом ж ти мене маленькою та й не прикопала?

Та й не прикопала,
Як піду я понад яром та й гляну в провалля.

Та й гляну в провалля,
Чужим діткам життя гарне, а мені горювання.

📕Прослухайте пісню 
Зверніть увагу на варіантність цієї пісні, текст інакший. Це свідчить, що пісня народна.
📕Аналіз пісні.
Напишіть у зошиті літературний паспорт твору (користуйтеся відео вище або з сайту https://dovidka.biz.ua/oy-matinko-vyshnya-analiz-tvoru-pasport/)
- жанр
- тема
- ідея
- художні засоби

2 група - солдатські, рекрутські пісні.
Рекрутські пісні (також солдатські пісні) — пісні про важку службу юнаків у російській царській армії й у війську Австро-Угорської імперії. Наприкінці XVIII ст. в Україні, коли царський уряд ліквідував козацькі війська, було запроваджено рекрутство.
📘Перегляньте відео
📘Прочитайте пісню
«В суботу пізненько»
В суботу пізненько,
В неділю раненько
Кувала зозуля
Та й все жалібненько.

Ой то ж не зозуля,
То рідная мати.
Вона виряджала
Сина у солдати.

Іди іди, синку,
Іди не барися,
На третій годочок
Додому вернися.

Якби ж ти, мати, знала,
Яке мені горе,
То б ти переплила
Все Чорнеє море.

Якби ж ти, мати, знала,
Яка мені біда,
То б ти переслала
Горобчиком хліба.

Горобчиком хліба,
Синичкою солі,
Ой Боже ж мій, Боже,
В якій я неволі!

📘Прослухайте пісню у виконанні хору
📘 Аналіз пісні.
Напишіть у зошиті літературний паспорт твору (користуйтеся відео вище або з сайту https://dovidka.biz.ua/v-subotu-piznenko-analiz-pasport-tvoru/)
- жанр
- тема
- ідея
- художні засоби
3. Самоперевірка:  "Які це пісні?" (скриншот не робимо)

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 11 вересня
Тема 4. Народні чумацькі пісні «Ой ішов чумак з Дону», «Ой горе тій чайці»
Підручник ТУТ - с. 19-21
Завдання до уроку.
1. Прочитай  про чумацькі пісні на с. 19-21
2. Переглянь відеоурок

3. Прочитайте пісні "Ой ішов чумак із Дону" та "Ой горе тій чайці" у презентації.

- Які події трапилися в піснях?
- Які емоції передаються?
4. Прослухайте пісні.
"Ой ішов чумак з Дону"
"Ой горе тій чайці"
5. Запишіть паспорт твору "Ой горе тій чайці"

6. Домашнє завдання: виразно читати пісні.

Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні 9 вересня
Тема 3. Трагічний і героїчний пафос козацьких пісень. «Ой на горі та женці жнуть»
Підручник ТУТ - с. 14-19
В роботі вам допоможе презентація 
Завдання до виконання:
1. Запишіть дату та тему уроку - слайд 1
Пригадайте з попереднього уроку види пісень
- А що ви знаєте про козацтво? (почитайте у підручнику)
- Чи знаєте ви якісь козацькі пісні?
2. Прочитайте пісню "Ой на горі та женці жнуть" - с. 14-15 та прослухайте її у 2 версіях - автентичній та сучасній.
Народна
Сучасна
3. Теорія літератури
Випишіть поняття "постійний епітет" і "художній паралелізм" - слайд 9 або с. 16
4. Запишіть тему та ідею пісні - слайд 11
Зверніть увагу на різноманіття художніх засобів у пісні.
5. Домашнє завдання: 
  1. бліц - 6 балів (скриншот) https://learningapps.org/watch?v=ptswecwxj24

  2. відгук - 6 балів

https://www.gramota.kiev.ua/qr/24ukrlit7kl/191.html

Прослухати 1 із пісень на вибір, коротко записати назву, про що вона, який настрій цієї пісні (повними реченнями)

Разом - 12


Вітаю, любі діти!

Сьогодні 4 вересня
Тема 2: Народнопісенна лірика. Види суспільно-побутових пісень
Підручник ТУТ - с. 11-14
Онлайн-урок 7-Б о 9.50, 7-А о 10.30.
«Українська пісня! Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство, свою горду юність, своє бажання бути красивим і ніжним, сильним і хоробрим?
Українська пісня — це геніальна поетична біографія українського народу. Це історія українського народу, народу-трудівника, народу-воїна, народу, що століттями бився, як лев, за свою свободу, що століттями витрачав усю свою силу, свою кров, своє життя, як казав великий Шевченко, «без золота, без каменю, без хитрої мови», на виковування в боротьбі свободи, права на повноцінне життя, на виявлення в житті всіх своїх здібностей!» — так писав про українську пісню геніальний український письменник, кінорежисер Олександр Довженко.
«З усіх видів української культури пісня завоювала найбільшу популярність у народів світу і є найвагомішим внеском нашої нації у міжнародну духовну скарбницю, що одностайно ствердила зарубіжна громадськість…
Пісні, у яких передаються почуття, переживання з приводу соціальних побутових явищ і подій, називаються соціально-побутовими.
Соціально-побутові пісні дуже різноманітні за жанрами та тематикою. Це і козацькі, і чумацькі, і кріпацькі, і солдатські, і бурлацькі, і заробітчанські й інші пісні.
1. Повторення вивченого
Що таке народна пісня?
- Які різновиди бувають?
💫Розглянь схему.
2. Прочитай статтю "Народнопісенна лірика" на с. 11-12.
Запиши поняття "пісня" та "соціально-побутові пісні".
3. Опрацюй презентацію і випиши"Види суспільно-побутових пісень"
3. Підсумок
- Чи любиш ти слухати пісні? А співати?
- Яка твоя улюблена пісня? Хто її автор?
4. Домашнє завдання: знати види суспільно-побутових пісень.
                              

Доброго ранку, друзі!
Сьогодні 2 вересня
Онлайн урок: 7-А об 11.10,  7-Б об 11.50.
Тема 1. "Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником. Його особливість і значення. Функції мистецтва"
Сьогодні ми з вами знову зустрілися на уроці української літератури, щоб вирушити у чергову мандрівку у світ прекрасного, світ високого мистецтва слова. Нас чекають зустрічі з відомими письменниками, знайомства з цікавими персонажами, нові відкриття в царині теорії літератури.
1. Обери зошит, підпиши його. Зразок нижче 👇


2. Ознайомся з підручником - с. 5-10
💦Поєднай.
 За допомогою яких засобів відображається життя в кожному з видів мистецтва? Поєднай вид мистецтва та засоби його відображення.
Архітектура                     лінії
Скульптура                       глина
Живопис                           камінь
Музика                             звук
Театр                                гра акторів
Кіно                                  танець
Хореографія                     слово
Література                        фарби
💦 Прочитай у підручнику інформацію про функції мистецтва (стор. 8-9). Запиши їх у зошит.
3. Вступний урок тут 👇

4. Літературний словничок.
У кожному виді мистецтва світ ми пізнаємо через художні образи.
Художній образ — образ, за допомогою якого митець змальовує нове уявне (ірреальне) життя, подібне до реального.
Художня література — один із видів мистецтва, в основі якого — о́бразне слово.
Літературний твір — основна форма існування літератури як мистецтва слова.
Автор — творець тексту.
Читач — той, хто сприймає літературний твір. 
5. Вхідне діагностування
Оскільки ми почнемо вивчати усну народну творчість, пропоную пригадати цей матеріал з 6 класу.
6. Рефлексія. Самооцінювання.
 Закінчи речення.
- Мистецтво поділяють на такі види: література, живопис, скульптура...
- Художня література відрізняється від інших видів мистецтва тим, що...
                           

Немає коментарів:

Дописати коментар

Міжнародний день грамотності

  Міжнародний день грамотності – свято, що відзначається щорічно 8 вересня та символізує досягнення усього людства, адже грамотність – це од...