10 кл. Укр.літ.

 Вітаю, любі учні, з початком навчання у 10 класі. Нехай цей рік буде цікавим на відкриття,  позитивні емоції та дружнє спілкування!

Покликання на урок 👉 в Zoom
Підручник О. Авраменко, В Пахаренко

Доброго ранку, любі учні!
Сьогодні 28 листопада
Онлайн урок об 11.20👉 в Zoom
Тема 24. Характеристика героїв поеми І. Франка “Мойсей”. Пролог до поеми – заповіт українському народові
Підручник ТУТ - с. 95-107
1.  Загальна характеристика твору
В основу поеми «Мойсей» Франко поклав біблійний сюжет. Він не переспівує біблійну історію, а використовує лише один її фрагмент: поет вперше ставить своїх героїв перед очі читачеві вже після сорока років їх блукання пустелею, у той момент, коли ізраїльтяни на чолі з Мойсеєм
наблизилися до обіцяної землі Палестини.

Саме тепер Мойсей поступово втрачає авторитет: народ нарікає й бунтується, забуває про Божі заповіді та обіцянки. Датан і Авірон забороняють Мойсею промовляти до народу, погрожуючи закидати його камінням.

Пророка, що втрачає віру в Божий промисел, карає Бог:

«А що ти усумнивсь на момент
Щодо волі моєї,
То, побачивши сю вітчину,
Сам не вступиш до неї».

Але зі смертю Мойсея не вмерли його ідеї та наміри: Єгошуа, «князь конюхів», продовжує справу пророка і провадить ізраїльтян до обіцяної землі.

Велику увагу при розгляді твору, безперечно, привертає пролог, який, на перший погляд, має цілком віддалену сюжетну тему. І справді, у пролозі І.Франко звертається не до ізраїльського, а до українського народу.
2. Характеристика Мойсея
Порівняйте за таблицею


3. Закріплення вивченого. 
Тема: смерть Мойсея як пророка, не визнаного своїм народом. 
Ідея: народ України має бути вільним і буде таким; віра у творчі сили народу, його спроможність змінити життя; утвердження думки, що справжнім вождем є той, хто виражає найзаповітніші ідеали народу, його мрії та сподівання.
Рід: ліро-епос
Жанр: філософська поема-притча
Тестування
4. Підсумок. Рефлексія
1.Чому твір «Мойсей», написаний на початку ХХ століття актуальний і в ХХІ столітті?. 
2.Яким, на вашу думку, повинен бути сучасний державний лідер? 
3. Як ви вважаєте, на якому етапі шляху до свободи перебуває наш народ сьогодні?
5. Домашнє завдання: прочитати твір І.Франка «Сойчине крило»
Скорочено

Доброго ранку, любі учні!
Сьогодні 25 листопада
Онлайн урок о 8.30👉 в Zoom
Тема 23. Поема “Мойсей” – вершинний твір І. Франка. Проблематика твору.  Виразне читання поезій І. Франка. 
Підручник ТУТ - с. 95-107
Проблема народу та вождя — загальнолюдська й споконвічна, як і проблема вибору. Народ, який хитається між двома силами переживає глибоку драму. Тривалою неволею в людях була витравлена ідея вільного, незалежного життя. Задоволення плотських потреб — така сутність буття, позбавленого свободи й духовності. Але чи достатньою є для повнокровного життя народу чиста ідея, що спирається лише на глибоку віру? Це та багато інших питань ми розглянемо на сьогоднішньому уроці, глибше знайомлячись із вершинним твором І. Франка «Мойсей».
1. Біблійна основа твору
Мойсей народився рабом у Єгипті. Один із фараонів наказав убивати кожного новонародженого єврейського хлопчика. Мати Мойсея доручила своє дитя Божій опіці: спочатку переховувала, а потім сплела з очерету невеличкий кошик, поклала туди сина й віднесла до річки Ніл. Знайшла його там дочка фараона, назвала Мойсеєм, що означає «витягнений із води». Якось він був свідком, як наглядач бив раба-єврея. Мойсей убив наглядача, а сам утік з Єгипту. Він одружився і пас стадо овець свого тестя.
Сорокарічний Мойсей пас стадо і побачив перед собою кущ, що палав і не згорав. Коли підійшов ближче, почув голос: «Я Бог батька твого… Я справді бачив біду свого народу, що в Єгипті, і почув його зойк перед його гнобителями, бо пізнав я Болі його. А тепер іди ж, я пошлю тебе до фараона, і виведи з Єгипту народ Мій. Я буду з тобою» (Друга Книга Мойсеєва, Книга Вихід 3:12).
Тільки після 10 кар, які Бог послав на Єгипет, фараон дозволив Мойсеєві вивести євреїв з неволі. Проте невдовзі передумав і переслідував ізраїльтян до Червоного моря. За наказом Божим Мойсей підняв над морем свою палицю і воно розступилося. Ізраїльтяни перейшли через море, а військо фараона поглинула вода.
Через три місяці мандрівники прийшли до гори Синай. Тут Бог відкрив Мойсею свій Закон і дав йому 10 заповідей.
Сорок років блукав зі своїм народом Мойсей по пустелі, учив і картав за непослух, як батько. Довів євреїв до границі Землі Обітованої, але народ забув, що він покликаний Богом і зневірився.
Мойсей піднявся на гору Нево, щоб молитися. Там Бог показав йому землі Палестини, у які увійшов народ та не ввійшов туди їх вождь.
У 120 років помер пророк Мойсей на горі Нево.
2. Задум написання поеми
1904 рік... Подорожуючи Італією, Іван Франко захоплюється картинами Рафаеля, Леонардо да Вінчі, проте найбільше його вразила скульптура Мойсея, створена на початку XVI ст. Мікеланджело Буонарроті. «Він довго вдивлявся в ту горду постать, в це розумне суворе лице, високе, натхненне чоло під кучерями волосся, що, немов два роги, стриміло вгору,— так згадує дочка Франка Ганна. — Тато з поїздки привіз альбоми з малюнками визначних малярів і інші пам'ятки, а також образ із статуї Мойсея. Цей образ зараз же повісив у себе в спальні над ліжком».
Задум написати про Мойсея І. Франко виношував понад 20 років.
✵ Твір написаний у 1905 році. Якою була Україна в ті часи? (Україна була поділена між двома великими імперіями: Росією та Австро-Угорщиною. Українці жили на своїй землі, але не були вільними, не мали власної держави.)
Не випадково звернувся Франко до образу Мойсея, до історії про те, як євреї 40 років йшли до своєї держави, адже українці століттями блукали пустелею бездержавності. Поет порівнює ізраїльський та український народи, їхню боротьбу за звільнення, показує роль поводиря в цій боротьбі, зазначивши: «Ідея відбудови єврейської держави мене зацікавила, оскільки є вона начебто рідною сестрою нашої української ідеї відродження української держави».
Поет використав біблійну історію про Мойсея, проте написав оригінальний твір, розкривши свій задум: «Ся тема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і оспівана на біблійнім оповіданні».
3. Композиція твору
Пролог поеми звучить як звернення і заповіт українському народу. За змістом - це вступна частина, яка передує основним подіям, а композиційно він завершує твір.
І частина (1-11 пісні) Змалювання наростання і загострення конфлікту між народом і пророком аж до повного розриву (Мойсей, сорок літ проблукавши арабською пустелею, наблизився до Палестини. Ізраїльський народ зневірився, не хоче йти далі, до мети — до країни «обіцяної». Мойсей, віддавши все життя задля щастя свого народу, страждає: сьогодні в ізраїльського народу верховодять Авірон і Датан, які закликають побити й обплювати пророка, що кличе в далекі краї.Мойсей розповідає легенду про те, як дерева обирали собі короля і як ним став колючий терен) 
ІІ частина (12-18 пісні) Мойсей, опинившись у вигнанні, оглядає весь свій шлях поводиря, намагаючись з’ясувати, чи правильно він діяв. І хоч він переконаний у своїй правоті, проте виникають сумніви, і віра його хитається (Пророк іде в пустелю і чує голос демона Азазеля, який навіює сумніви. Мойсей у роздумах прямує на вершину гори й не стримавшись, піддається спокусі: «Одурив нас Єгова!»)
ІІІ частина (19 пісня) Зустріч Мойсея з Єговою, який карає пророка за сумніви і слабкість.
ІV частина (20 пісня) Смерть Мойсея стала поштовхом, який розбудив народ. Ідеали, за які боровся Мойсей, здійснюються. У нього з'являється новий вождь Єгошуа, а Датана й Авірона змітають зі свого шляху.
Експозиція: розлад євреїв з Мойсеєм. У наметі дрімає Ізраїль, а зневірений народ не рветься на простори Обітованої землі. 
Зав’язка: наростання конфлікту між пророком і народом. Підбурюваний Авіроном і Датаном, народ не бажає іти до мети. Мойсей покидає табір. 
Розвиток дії: зовнішній конфлікт набуває внутрішнього виміру, втілюється у роздумах Мойсея над драматичною долею народу і сорокарічним шляхом до омріяної землі. 
Кульмінація: розмова Мойсея з Єговою та смерть вождя. 
Розв’язка: після смерті Мойсея народ карає псевдовождів, висуває зі свого середовища нового поводиря – Єгошуа.
4. Проблематика
✵ проблема життя і смерті
✵ проблема рабства
✵ проблема волі
✵проблема вождя і народу, лідера,що дбає про власну славу й про свій народ
✵ віра в ідеали
✵ проблема пробудження національної свідомості
✵ проблема історичного шляху нації
✵ пошук землі обітованної
5. Виразне читання поеми на с. 99-107
✵ Як характеризує євреїв автор? («кочовисько ледаче», «глупа отара», «напівсонні батьки», «сліпців покоління», «нетямучі раби».)
✵ Про що мріють? Що їх чекає? Що обіцяють Датан і Авірон?
✵ Як назвати євреїв, що піддалися на обіцянки Датана і Авірона — народ чи юрба? Чому?
✵ Чи спроможна юрба без поводиря будувати своє майбутнє?
✵ Чи може юрба піднятися до рівня пророків своїх?
✵ Чи відчуває юрба докори сумління? (Ні, тільки страх, бо колективних докорів сумління не буває.)
✵ Які дитячі ігри видаються батькам дивовижними? (Зводять піщані міста.)
✵ До чого прагне підготувати дітей? 
6. Домашнє завдання: письмово складіть хмару слів- характеристику або сенкан про Мойсея (надішліть в особисті повідомлення)
https://wordart.com/create (як зразок)


Доброго ранку, любі учні!
Сьогодні 21 листопада
Тема 22. Філософська поезія І.Франка. Драматизм людських стосунків у “Легенді про вічне життя”
Підручник ТУТ - с. 91-95
1. Збірка "Мій ізмарагд"
«Мій Ізмарагд» — збірка творів Івана Франка. Видана у 1898 році. У староруській літературі «Ізмарагдами» називалися збірки статей і притч морального характеру, в яких читач знаходив відповідь на ті чи інші питання повсякденного життя. Збірка «Мій Ізмарагд» створена на переспівах біблійних легенд, притч та повчань, але автор подає нам свою мораль, мораль народу. Це він — той самий революціонер-демократ, який повчає. Саме тому й додає займенник «мій».
Матеріал до видання збірки автор збирав довгих 15 років.
У збірці знайшли своє відображення болючі роздуми автора над сенсом людського життя, зв’язком вічності буття і кохання.
2. Опрацюйте твір "Легенда про вічне життя" + критичний матеріал с.91-95  
У чому сенс життя? Чи варто жити вічно? Чи варто прагнути безсмертя?
 Відповіддю  на ці питання є твір І.Франка "Легенда про вічне життя" 
                  



Проблемне запитання
Чому золотий горіх не приніс нікому вічного життя та щастя?
Запишіть тему та ідею твору
Випишіть приклади епітетів, метафор, порівняння, риторичне запитання.
Додатково! За потреби відеоурок ВШО
3. Закріплення вивченого
Тестування
https://forms.gle/gdVZgutcD1Ct5Zk17


Доброго ранку, любі учні!
Сьогодні 18 листопада
Тема 21. Поетична збірка І. Франка “Зів’яле листя”. Любовні мотиви в поезіях “Ой ти, дівчино, з горіха зерня” і “Чого являєшся мені...”
1. Налаштування на урок

Кохання, вічна його загадка, різні відтінки людських стосунків завжди були в центрі уваги поезії. Скільки чарівних віршів, що вражають щирістю та глибиною почуттів і збагачують нашу душу, написано поетами різних часів і народів. Не оминув цієї теми й Іван Франко.
Прочитайте матеріал підручника с.86-91.
3. Читання поезії "Ой ти, дівчино, з горіха зерня” , с. 85
🍁 Прочитай виразно
🍁 Аналізуємо поезію
Рід: інтимна лірика.
Жанр: ліричний вірш.
Провідний мотив: печаль. Настрій вірша песимістичний. Головна думка – кохання – це радість і страждання, це почуття не залежить від розуму й не підкоряється здоровому глузду.
Тема: страждання ліричного героя із-за неподіленого кохання.
Ідея: любов може викликати не лише радісні почуття, а й сум, горе.
Сюжет: ліричний герой закоханий, він дивується тому, як різні якості характеру поєднуються у його коханої — уста — "тиха молитва", а слово — "гостре, як бритва". Дівчина горда, зрозуміти її і здобути прихильність, — як дістати зернятко із твердого горішка, — дуже важко. Почуття любові ліричного героя таке сильне, що він ладен "згубити душу", вважає це і своєю радістю, і своїм горем.
🍁Фольклорні та літературні мотиви у вірші

4.  “Чого являєшся мені...”  с.85-86
🍁Прочитай виразно поезію
🍁Аналізуймо вірш
Рід: інтимна лірика.
Жанр: ліричний вірш.
Напрям: модернізм.
Течія: неоромантизм.
Віршовий розмір: ямб (рядки нерівноскладові).
Римування: паралельне (аабб).
Провідний мотив: "нерозділеного кохання", "усепрощення коханих", "кохання як щастя-гріх", "сон як втеча від реальності".
Тема: нерозділене юнацьке кохання.
Ідея: уславлення любові, хай навіть такої, що завдає страждань.
Композиція (зміст): внутрішній монолог закоханого юнака, побудований за принципом "уявне питання до дівчини — відповідь самому собі"; динаміка вірша розгортається відповідно до почуттів ліричного героя: спочатку він звинувачує кохану в "жорстокостях", байдужості по відношенню до нього, потім зізнається в щирому й незмінному коханні до дівчини й просить її являтися йому хоча б у сні, де серце зможе оживати й зазнати "щастя молодого, бажаного, страшного того гріха".
Образи та символічні образи людей: ліричний герой, почуття любові якого не розділене; уявна кохана — "зіронька"; предметів і явищ: очі, уста, серце, перла (у болоті), пісні сумні, щастя.
5. Домашнє завдання: вивчити  вірш І.Франка "Чого являєшся мені у сні?” напам’ять. 
За бажанням:
- створити макет обкладинки до збірки "Зів’яле листя" (дизайнери)

Доброго ранку, любі учні!
Сьогодні 14 листопада
Онлайн урок об 11.20👉 в Zoom
Тема 20. Відродження; символ вічної жіночності, материнства, краси в сонеті І. Франка “Сикстинська Мадонна”.  Франкова концепція поступу людства, вираження незламного оптимізму в поезії І.Франка “Гімн”.
Підручник ТУТ - с. 82-85
1. Криголам натрою.
2. Особливості збірки «З вершин і низин»
Збірка поезій Івана Франка «З вершин і низин» мала два видання, які відрізняються між собою. Перше видання, про яке ми вже згадували раніше, вийшло друком 1887 року і містило 23 вірші із майбутніх розділів «De Profundis» та «Профілі і маски», 12 сонетів, 2 віршовані оповідання із циклу «Жидівські мелодії» та поему «Панські жарти», яка посідала більшу частину збірки. Це була незначна частина творів, написаних протягом десяти років (1877–1887).
Друге видання збірки, яке ми й розглянемо, вийшло друком 1893 року, автор структурував його за розділами, доповнив ранніми неопублікованими творами, та творами, що були написані в період 1887-1893 років. 
ЗБІРКА «З ВЕРШИН І НИЗИН СКЛАДАЄТЬСЯ З РОЗДІЛІВ:
1 – «З глибини»
2 – «Профілі і маски»
3 – «Сонети»
4 – «Галицькі образки»
5 – «Жидівські мелодії»
6 – Поема «Панські жарти»
7 – «Легенди»
У перших трьох розділах зібрано ліричні твори, у чотирьох останніх – епічні.
Загалом ідеєю всієї збірки було показати «вершини» і «низини» людського духу у його вічному незламному пориві до справедливості, вселюдського щастя та свободи. 
3. Вірш "Гімн" (1880)
Вступним віршем книги із підзаголовком «Замість пролога» є «Гімн», який я пропоную вам прочитати та проаналізувати, але для початку давайте пригадаємо деякі літературознавчі поняття:
Пролог – вступна частина літературного або музичного твору, відкриття до історії, яка встановлює контекст і дає детальну інформацію, часто якусь попередню історію, яка пов'язана з основною, та іншу інформацію.
Гімн — урочиста пісня, яка вихваляє та прославляє кого-небудь або що-небудь.
Поезія, що розпочинає збірку Івана Франка «З вершин і низин» була написана 1880 року під час другого арешту митця, у коломийській тюрмі. Уперше твір був надрукований у газеті «Ргаса»  3 червня 1882 року, під назвою «Hymn. Wicznyj revolucjoner» (латинською абеткою), за підписом Myron***.
Прочитайте вірш на с. 82 + критика на с. 83-84.
 — Що Франко вкладає в поняття «революціонер» і чому він «вічний»?
— Як ви уявляєте собі «вічного революціонера» за часів Франка і нині?
— Як у поезії зображено зростання свідомості народу, його активності в боротьбі за власні права?
— Чому поет ставить в один ряд із духом і волею науку та думку?
За потреби перегляньте урок онлайн

4. Вірш "Сикстинська Мадонна"(1881)
Окрасою збірки «З вершин і низин» стали цикли сонетів («Вільні сонети», «Тюремні сонети»), які приваблюють читача не тільки своєю класичною витонченою формою, а й високими ідеями добра й краси як вічних світлих категорій буття людини. Показовим у цьому плані є сонет «Сикстинська Мадонна» (1881).
Соне́т (італ. звучати) — ліричний жанр, що складається з чотирнадцяти рядків п'ятистопного або шестистопного ямба, власне, двох чотиривіршів (катрени) та двох тривіршів (терцети) з усталеною схемою римування: охоплюючою абба, абба, ввд, еед або (рідше) перехресною абаб, абаб, вде, вде, тощо.
Прочитайте вірш на с. 82-83 + критика на с. 84-85
— Що, на ваш погляд, спільне і що відмінне в зображенні мадонни, її трактовці у Рафаеля і Франка? 
— Із чим у поета асоціюється образ мадонни?
— Що втілює (символізує) образ мадонни у творі І. Франка?
За потреби перегляньте урок онлайн
                    
Домашнє завдання: виконати тестування

Доброго ранку, любі учні!
Сьогодні 11 листопада
Онлайн урок о 8.30👉 в Zoom
Тема 19.  Іван Франко – письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності письменника. 
Підручник ТУТ - с. 76-82
Поет, прозаїк, драматург, фольклорист, критик, публіцист, перекладач, поліглот (знав 14 мов), літературознавець, науковець, доктор філософії, засновник УРП, видавець, журналіст, громадський діяч, Каменяр, "Академія в одній особі", номінант на Нобелівську премію. Митець, творча спадщина якого налічує більше 50 томів. А скільки ще не опубліковано...                              Знайомтеся Іван Якович Франко
1. Перегляньте урок онлайн
АБО
2. Опрацюйте матеріал підручника с.76-82
Перевірте засвоєне  👇 
Цікаві факти про Франка
https://frankovi.com.ua/15-faktiv-pro-ivana-franka/
3. Домашнє завдання: повторити вивчене

Доброго ранку, любі учні!
Сьогодні 31 жовтня
Тема 18. Контрольна робота №2. Творчість Івана Карпенка-Карого. РЗМ №2. Контрольний письмовий твір
 Що таке твір? Це неповторна індивідуальність людини, її мислення, творче натхнення. Кожний має право висловити власне бажання, судження щодо теми роботи. Написати твір — значить мати можливість глибоко пройнятися його темою, виважено і ґрунтовно надати вичерпне своє бачення проблеми, спираючись на знання життєвої долі митця, його героїв.

Тож викладаючи свої думки у письмовій формі, пам’ятайте, що вони не претендують на вичерпне трактування теми, висловлюйте суб’єктивну думку.
Оберіть тему твору:
✵ Дворянство як міф про краще життя (за комедією Карпенка-Карого «Мартин Боруля».)
✵ Образ Мартина Борулі комічний чи трагічний?
✵ Мої роздуми над прочитаним твором І.Карпенка-Карого "Мартин Боруля".
7. Напишіть твір-роздум за обраною темою. 
Обсяг роботи 1,5-2 сторінки.

Домашнє завдання: підготувати цікаві факти про життя Івана Франка (усно)

Доброго ранку, любі учні!
Сьогодні 28 жовтня
Тема 17. Психологічна переконливість розкриття образу Мартина Борулі. Значення творчості І.Карпенка-Карого.
1. Пригадайте зміст твору та образи персонажів за посиланням https://navsi200.com/martyn-borulya/
та виконайте завдання фейкової вікторини 
2. Робота на психологічним портретом Мартина Борулі


1. Про що мріяв Мартин Боруля?
2. Чому це для нього було важливим? Чому він про це мріяв?
3. Що і кому хотів довести Мартин Боруля?
4. Яким він був насправді?
 «Займи позицію»  
Чи став би Мартин щасливішим, здобувши дворянський титул?

Так
1) він зміг би забезпечити «статусне» майбутнє дітям і внукам;
2) захистив би людську гідність («Виходить: я не бидло, і мій син – не теля»)
Ні
1) йому не доступні поняття «духовність», «культура», «освіченість», «шляхетність», «етика» («Хазяйство ледве живе, а дворянство без розуму і без науки хліба не дасть»)
Висновок: не став би, тому що воно не принесло б йому щастя, без освіти та певних норм.
3. Оточення Мартина Борулі



«Аналізатор»

·        Якими (чи однаковими) виросли діти у родині Мартина Борулі? Із чим це повязано?

Марися

Степан

Стійка до змін, бо має міцну моральну основу, намагається зберегти своє щастя, їй панське життя, яким марить батько, ні до чого («Нащо ж дворянство нам здалося, коли воно горе приносе?»)

Прагне отримати чиновницьку посаду не шляхом якихось інтелектуальних зусиль, роботою над собою, щоденною старанною працею, а обманом, хитрістю, так, як у чиновницькому колі було заведено. І батько навчає, як прожити у тій системі.

Висновок: у сімї діти часто бувають різними (Марися подібна до матері, Степан вдався у батька)

4. Поміркуйте і підсумуйте!
Чи актуальне прагнення Мартина Борулі сьогодні?
Скільки в кожного з нас від Мартина Борулі?
5. Домашнє завдання: виконати тест 
https://forms.gle/qrsyKZb4BhDSHFxW7
підготуватися до написання твору. 

Доброго ранку, любі учні!
Сьогодні 24 жовтня
Онлайн урок об 11.20 👉 в Zoom
Тема 16. Підміна особистісних етичних цінностей становою належністю в комедії І. Карпенка-Карого “Мартин Боруля”
У літературі тема прагнення «вибитися в люди» є досить популярною. Так, наприклад, головний герой п'єси «Міщанин-шляхтич» Мольєра Журден хоче дорівнятися до знатного панства, тому вирішив так облаштувати свій побут, як це притаманно знатним людям. Він наймає вчителів музики, танців, філософії, замовляє дорогий одяг, який йому зовсім не личить, хоче завести коханку, щоб зрівнятися з аристократами. Кожною своєю реплікою, рухом, учинком він намагається показати свою одержимість ідеєю дворянства. Як він каже, «дозволив би відрізати собі два пальці на руці, лише б мені народитися графом або ж маркізом». Мольєр у комедії «Міщанин-шляхтич», як і Іван Карпенко Карий в комедії «Мартин Боруля», зосереджує увагу читача на тому, що кожна людина має бути сама собою, не забувати свого коріння, оцінювати якості людей не за їх походженням, а за вчинками.
1. Бесіда
— Навіщо Мартину Борулі потрібне було дворянство, адже він чесний трудівник, заможна людина?
— Як ви думаєте, чи додало б дворянство щастя Мартину Борулі та його родині?
— Хто з другорядних героїв твору вам запам’ятався найбільше?
— Чому твір «Мартин Боруля» називають трагікомедією?
2. Композиція твору
       Зав’язка: Боруля подає в суд на Красовського та має надію повернути  дворянський титул
·        Розвиток дії: Боруля намагається прищепити членам своєї родини дворянські  риси.
·        Кульмінація: головний герой дізнається про відмову в дворянстві.
·        Розв’язка: усвідомлення Мартином своєї помилки.
3.. Проблематика п’єси:
·        проблема людської гідності, усвідомлення того, що щастя не в чині або посаді;
·        проблема праці, як духовної потреби і джерела матеріального статку;
·        проблема батьків і дітей;
·        проблема кохання і сімейного щастя.
4. Додатково: переглянути фільм-спектакль Київського драматичного театру Франка — п'єса Карпенка-Карого (1953 рік)
5. Домашнє завдання: підотуйте характеристику образу Мартина Борулі, заповнивши таблицю.
                 

Доброго ранку, любі учні!
Сьогодні 21 жовтня
Онлайн урок о 8.30👉 в Zoom
Тема 15.  Іван Карпенко-Карий. Життєвий і творчий шлях митця, світогляд, багатогранність діяльності, драматургічне новаторство. Комедія “Мартин Боруля”, її сценічна історія. Дворянство як міф про краще життя.
Підручник ТУТ - с. 64-69.
Одним із найвидатніших творців українського театру є Іван
Карпенко-Карий (Іван Карпович Тобілевич), про якого І. Франко
сказав, що він «був одним із батьків новочасного українського театру, визначним артистом, та при тім великим драматургом, якому рівного не має наша література…»
                        Іван Карпенко-Карий (Іван Тобілевич)
1. До вашої уваги відеоурок або 
опрацюйте матеріал підручника с.64-69.
2. Словникова робота
·        Жанри драматичного твору:   комедія, трагедія , драма.
·        Комедія — це драматичний твір, у якому відображається смішне і потворне в житті, висміюються негативні риси людей та соціальні вади.
·        Трагедія - драматичний твір, в основу якого покладено дуже гострий, непримиримий і життєво важливий для певної епохи конфлікт, що провадить до поразки, часто й загибелі героя.
·        Трагікомедія — драматичний жанр, якому властиві риси одночасно і тра­гедії, і комедії. Це відрізняє її від драми як жанру, що є проміжним між трагедією та комедією. В основі трагікомедії лежить трагікомічне світосприйняття драматурга.
·        Драма – це один із трьох основних родів літератури (крім епосу та лірики), в якому явища життя та характери героїв розкриваються не через авторську розповідь про них.
3.  З історії написання комедії
Історія «Мартина Борулі» взята з родинного життя Тобілевичів, і це можна прослідкувати не лише за історією головного героя, а й навіть за професією його сина, адже Іван Карпович, так само як і Степан Боруля, працював писарчуком, канцеляристом, а потім столоначальником і секретарем. Написаний твір був 1886 року. 
До речі, коли у грудні 1888 року з Івана Тобілевича було знято гласний нагляд поліції і він зміг повернутися до акторської діяльності, разом з ним до трупи Садовського  прийшла і Софія Тобілевич, але вже як актриса, вона дебютувала у ролі Палажки п’єси «Мартин Боруля», головну ж роль у спектаклі виконав сам автор.
4. Робота над змістом твору. Герої драми
Комедія в 5 діях — так автор визначив жанр п'єси «Мартин Боруля». Літературознавці стверджують, що твір — трагікомедія.
Мартин Боруля — багатий шляхтич, чиншовик.
Палажка — його жінка.
Марися — їх дочка.
Степан — син їх, канцелярист земського суду.
Гервасій Гуляницький — багатий шляхтич, чиншовик.
Микола — його син, парубок.
Націєвський — регістратор з ратуші.
Трандалєв — повірений.
Протасій Пеньонжка, Матвій Дульський  - чиншовики.
Омелько, Трохим - наймити Борулі.
 5. Домашнє завдання: прочитати трагікомедію за 1 із посилань



Доброго ранку, діти!
Сьогодні 17 жовтня
Тема 14. "Театр корифеїв". Розвиток драматургії. Від аматорських гуртків до “театру корифеїв”. Популярність “театру корифеїв”
Підручник ТУТ - с. 61-63.
Теа́тр корифе́їв — перший професійний український театр у підросійській Україні (першим українським професійним театром був театр Української Бесіди). Його було відкрито 1882 року у місті Єлисаветграді (нині Кропивницький). Засновником театру був Марко Кропивницький, що володів усіма театральними професіями. Після нього найдіяльнішим був Микола Садовський, що боровся за українське слово та український театр за часів їх заборони.
Із Театром корифеїв також пов'язані імена Івана Карпенко-Карого, Михайла Старицького, Марії Заньковецької, Панаса Саксаганського, Марії Садовської-Барілотті.
1. Перегляньте відеоурок

2. Опрацюйте презентацію  



Доброго ранку, діти!
Сьогодні 14 жовтня
Тема 13.  Контрольна робота №1. «Вступ. Реалістична українська проза. Творчість І. Нечуя-Левицького і П.Мирного» 
1. Пригадайте творчість Івана Нечуя-Левицького та Панаса Мирного.
                                        "Кайдашева сім'я"

                        "Хіба ревуть воли, як ясла повні?"

2. Виконайте завдання контрольної роботи. 


Доброго ранку, діти!
Сьогодні 10 жовтня
Онлайн урок об 11.20 👉 в Zoom
Тема 12. Творча робота за романом  Панаса Мирного "Хіба ревуть воли, як ясла повні?”
1. Діалог з героєм 
Якби вам судилося зустрітися з головним героєм роману Чіпкою, яке запитання поставили б ви йому? Чому?
2. Запитання групи «Теоретики»:
- Пригадаймо, чиїм сином був Чіпка?
- Які особливості характеру проявляв Чіпка в дитинстві та юності? Чи щось насторожило вас?
- Чи траплялося вам у середовищі підлітків спостерігати неви­правдану жорстокість?
- Розкажіть про Чіпку-хлібороба, охарактеризуйте його почуття і настрій в той період.
-Чому так тяжко сприйняв герой те, що в нього забирають землю?
-Що є свідченням слабкої волі Чіпки?
 Запитання групи «Практики»:
- Хто підказував йому вихід із становища?
- Які вчинки Варениченка викликають осуд?
- У яких випадках він чинить переступи, порушує найголовніші правила народної моралі й етики?
- А в яких проявляє кращі риси свого єства – розсудливість, мудрість, доброту?
- Дайте оцінку вчинкам Нечипора після вигнання його із земства? Що рухало вчинками Чіпки: розум чи почуття?
- Чи можна його назвати бунтарем проти соціального ладу, протестантом?
3. Паспорт твору

                 
4. Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи. Повторити творчість І. Нечуя-Левицького повість "Кайдашева сім'я" та Панаса Мирного роман "Хіба ревуть воли...?

Доброго ранку, діти!
Сьогодні 7 жовтня
Онлайн урок об 8.30 👉 в Zoom
Тема 11.  Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Жіночі образи, ствердження народних поглядів на духовне здоров’я людини.
Підручник ТУТ - с. 53-54
Мова на нашому уроці піде про жінку, а саме про жінок та їх долі з роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Поговоримо про бабу Чіпки Оришку, його матір Мотрю, дружину Галю, дружину Грицька Христю, а також яскравий негативний персонаж Явдоху.
Наша мета: порівняти, на скільки жінки, зображені Панасом Мирним у романі, відповідають народним уявленням про жінку.
1. Дайте відповіді на запитання
✵ Що ж об’єднує ці жіночі образи? (Їх об’єднує насамперед те, що вони оточують центрального персонажа твору — Чіпку. І якщо в душі цього складного, неоднозначного і непересічного героя постійно точиться боротьба добра зі злом, то жінки в його житті незмінно символізують добро.)
✵ Про котру із жінок у Чіпки залишилися найтепліші спогади? 
✵ Що ж було після смерті баби Оришки? 
✵ Хто така Галя? Що ми про неї знаємо?
Розгляньте схему
2. Характеристика жіночих образів. 
План
1. Баба Оришка – втілення народної мудрості,  чесності і справедливості.
2. Мотря – один із найтрагічних образів української  літератури.
3. Явдоха – пропаща жінка.
4. Галя – жертва соціальних умов тогочасної дійсності.
5. Христя – уособлення народних поглядів на добро і зло.
Скористайтеся матеріалами презентації
3. Закріплення виченого: заповнити Google форму👇👇
1) Скласти сенкан до образів Мотрі, Оришки, Галі, Христі, Явдохи (додати в гугл-форму нижче)
4. Домашнє завдання: виконати літературний бліц "Жіночі образи роману" (записуй відповіді одним словом)
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSckFQHNPY43LE_647FoRs1me0tTyQK9dGnkCR5Q4gRvjp4oCg/viewform


Доброго ранку, діти!
Сьогодні 3 жовтня
Тема 10.  Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Шлях Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва (продовження)
1. Лінія  життя Чіпки Варенниченка.

- Чи могло бути таке, що батько Чіпки панського роду?
Зобразіть за допомогою ламаної лінії-графіка історію життя Чіпки зі злетами та падіннями.

Поміркуйте
- Чіпці не щастило від самого народження, бо наслідував погані гени?
- Як оточення та суспільні події вплинули на нього?
- Чи можна сказати,  що багато чого залежить від характеру самої людини, її життєвого вибору і здатності розрізняти добро і зло?


5. Перегляньте відеоурок 

- Чи можна виправдати життєвий вибір Чіпки? Які чинники мають переважати у вихованні особистості?
6. Закріплення вивченого
7. Домашнє завдання: знайти цитати жіночих образів твору, вміти характеризувати Галю, Христю, Мотрю, Явдоху.



Доброго ранку, діти!
Сьогодні 30 вересня
Тема 9. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Шлях Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва. 
 Існує думка, що в людину від народження закладено все — і добро, і зло.  Якщо життя зруйнує духовні цінності та  орієнтири чесного, справедливого життя — переможе зло. Що залежить від генетичної спадщини, що від суспільства, а що — від самої людини, спробуємо розібратися на сьогоднішньому уроці. І чи мали  рацію літературознавці, які стверджували, що Чіпка - бунтар, протестант, правдошукач, якого до злочину  змусили вдатися соціальні обставини.
Проблемне запитання:
Хто такий Чіпка: правдошукач чи розбійник? 
Що вплинуло на формування Чіпки як людини?
1. Зміст частини ІІІ і ІV


2. Розгляньте систему образів у творі
3. Закріплення вивченого
Поміркуйте
- Чіпці не щастило від самого народження, бо наслідував погані гени?
4. Домашнє завдання: дочитати частину 4. Заповнити схему у зошиті

Доброго ранку, діти!
Сьогодні 26 вересня
Онлайн урок об 11.20 👉 в Zoom
Тема 8. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Широта представлення народного життя.
1. Композиція твору.
Роман складається з чотирьох великих частин, кожна з яких поділяється на розділи, їх у творі тридцять. Кожна частина і розділ мають свій зміст і композиційну завершеність:
у I частині йдеться про дитячі і юнацькі роки головного героя Чіпки,
у II частині подано історію села Пісок за півтораста років,
III частина продовжує розповідь про тяжку долю селянського бунтаря,
IV частина знайомить читача з його трагедійним кінцем.
Для роману можна виділити такі частини:
§   експозиція: історія села Піски, важке дитинство Чіпки, наймитування, знайомство з Галею, зростання Грицька як доброго господаря;
§   зав’язка – у Чіпки забирають землю, знайомство й дружба із Матнею, Лушнею і Пацюком;
§   розвиток дії – Чіпка стає розбійником, одруження з Галею, нове пореформене життя, відсторонення Чіпки від управи через неблагонадійність;
§   кульмінація – Чіпка і його товариство вирізає «вісім безневинних душ», смерть Галі;
§   розв’язка – Мотря повідомляє у волость про скоєний злочин сина, арешт Чіпки та засудження.
2. Сюжетні лінії
Роман має п'ять сюжетних ліній:
Доля «пропащої сили» — Ничипора Варениченка.
Доля Максима Гудзя (батька Галі — дружини Чіпки).
Доля Грицька Чупруненка (друга Чіпки).
Історія села Піски.
Історія панів Польських.
3. Робота над 1 та ІІ частиною.
4. Широта представлення народного життя.

5. Домашнє завдання: читати частину 3, підготуватися до характеристики образу Чіпки.

Доброго ранку, діти!
Сьогодні 23 вересня
Онлайн урок о 8.30 👉 в Zoom
Тема 7. Панас Мирний (П. Рудченко). «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Основне про життєвий і творчий шлях. Загальна характеристика творчості. Перший український соціально-психологічний роман
Розпочинаємо знайомство із творчістю українського письменника, який започаткував в українській літературі такий жанр як роман, а саме соціально-психологічний (увага до внутрішнього світу людини, мотивів вчинків та поведінки) Вдень чиновник, який швидко піднявся кар'єрними сходинками, скромний, непримітний, а увечері - творець, письменник, якому боліло серце за долю і душу простої людини: селянина, робітника, звичайного вихідця з народу. 
Поет, етнограф, прозаїк, драматург, публіцист - усе це гармонійно поєдналося в особі Афанасія Рудченка (більш відомого нам як Панас Мирний)

1. Розгляньте хронологічну таблицю життя і творчості письменника.

Дата

Подія


13 травня 1849 р.

Народився Панас Якович Рудченко в родині бухгалтера повітового скарбництва в м. Миргороді на Полтавщині


1857 р.

Навчається в Миргородському парафіяльному училищі


1858 р.

Родина Рудченків переїздить до Гадяча


1862 р.

Закінчив Гадяцьке повітове училище


1863 р.

Розпочалася його служба в канцеляріях Гадяча, Прилук, Миргорода. У вільний від служби час юнак багато читає, записує зразки усної народної поезії


1872 р.

Надрукував свій перший вірш «Україна» у журналі «Правда» за підписом Панас Мирний; у цьому ж журналі опубліковано перший прозовий твір — оповідання «Лихий попутав». Починає роботу над романом «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»


1870-1880 рр.

Створює цикл «образків з життя» під загальною назвою «Як ведеться, так і живеться»


1875 р.

Закінчено роботу над романом «Хіба ревуть воли, як ясла повні?". Подано до цензури, яку твір пройшов порівняно швидко


1876 р.

У Петербурзі розпочали друкувати роман, та робота припинилась, бо вийшов Емський указ, яким заборонялося видання книг українською мовою


1880 р.

Роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» побачив світ у Женеві. Виданню цього твору сприяв М. Драгоманов — відомий український критик, громадський і культурний діяч


1883-1884 рр.

Опубліковано І і ІІ частини роману «Повія», пише «Казку про Правду і Кривду», «Лихо давнє й сьогочасне» (перша редакція)


1885 р.

Почав роботу над твором «Голодна воля»

1889 р.

Одружився з О. М. Шейдеман

1903 р.

Роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» вийшов у Росії під назвою «Пропаща сила» на сторінках журналу «Киевская старина»

1903-1907 рр.

Вийшло тритомне зібрання творів Панаса Мирного

1905 р.

Участь в організації часопису «Рідний край»

1918-1819 рр.

Редакторська діяльність у дитячому видавництві «Зірка»

20 січня 1920 р.

Помер Панас Мирний, похований у Полтаві


2. Перегляньте відеоурок ВШО


3. Історія написання роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?" (підручник с.48-49)
       Навесні 1872 р. Панас Мирний перебував у службовому відрядженні. Під час поїздки з Полтави до Гадяча хлопчик-візник розповів йому жахливу історію селянина Василя Гнидки, який вирізав сім’ю заможного козака, за що був засуджений до каторжних робіт. Особа Гнидки так зацікавила митця, що він весь час у своїх думках повертався до почутого. Під враженням цієї розповіді він пише нарис «Подорож з Полтави до Гадяча». Письменник доходить висновку: «На мій погляд, Гнидка — безталанна дитина свого віку, скалічений виводок свого побуту,— пригніченого усяким панством…». 
 Роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» складається з чотирьох частин, кожна з яких поділяється на дрібніші розділи. Кожна частина, кожний з 30 розділів має свій закінчений зміст, свій внутрішній лад, художню завершеність.
Академік Олександр Білецький взагалі вважав, що композиція роману схожа «на будинок з багатьма прибудовами і надбудовами, зробленими неодночасно і не за строгим планом».
4. Словникова робота (запишіть у зошит)
Роман – великий і складний за будовою епічний прозовий твір, у якому охоплені події долі однієї людини чи кількох людей, найчастіше від народження до смерті або протягом досить тривалого часу.
 Особливості роману:
·       прозова форма;
·       великий обсяг
·       тривалий час дії;
·       зображення великого й складного кола подій та явищ суспільного й побутового життя певного історичного періоду;
·       основних дійових осіб до десяти (більше);
·       відтворення складних шляхів розвитку образів – персонажів у їхніх багатоманітних зв'язках з суспільством;
·       значна сюжетна розгалуженість;
·       докладні описи (портрети, пейзажі, інтер'єри тощо);
·       докладність розповіді про події та персонажів.
 Соціально-психологічний роман – роман, у якому суспільно значущі події і соціальні процеси передаються шляхом розкриття психології героїв, їх думок, прагнень і переживань. (підручник с.49)
5. Домашнє завдання: читати І частину "Хіба ревуть воли, як ясла повні?"
https://osvita.ua/test/training/skorocheni-tvory/82473/

Доброго ранку, діти!
Сьогодні 19 вересня
Тема 6. Дискусія на тему «Причини й наслідки конфлікту між батьками та дітьми в повісті І.Нечуя-Левицького "Кайдашева сім'я"».
1. Пригадайте!
Темою повісті “Кайдашева сім’я” є зображення побуту й психології українських селян у перші десятиріччя після скасування кріпацтва, з усіма його складнощами й суперечностями на прикладі однієї родини.
Ідея: засудження індивідуалізму егоїстичних натур і норм народної моралі, що є головними причинами духовної роз’єднаності в родині.
Головна думка: показ буденних ситуацій, у яких відбувається змізеріння людської душі, зумовлене постійною залежністю людей від матеріальних нестатків. Духовна роз’єднаність зумовлена відсутністю прагнення зрозуміти один одного. Це отруює життя і батьків, і їхніх синів та невісток.
Проблематика:







2. Дискусія: "Конфлікти в родині Кайдашів: причини та наслідки"
"Часто трапляються такі сім'ї, в котрих буває колотнеча та завсідня лайка та варка, що життя в хаті стає якимось пеклом"
                                         (Іван Нечуй - Левицький)
Творча робота "Консультація героїв у психолога" (хто пропустив урок)
Уявіть себе психологами, до яких прийшли герої "Кайдашевої сім'ї" врегулювати конфлікт в родині. Дайте пораду, як можна уникнути домашніх сварок.
Запиши відповіді на 3 запитання в спільному документі👇
Поради "Як уникати конфліктів"
1. Не згадуйте старі образи, їх час уже пішов. Якщо Ви не знайшли в собі сил обговорити їх відразу, то зараз це вже недоречно. Забудьте про них! Концентруйся на сьогоденні.
2. Не викликайте в іншому відчуття провини. Звинувачуючи інших, Ви підірвете в них упевненість у собі, але ні на крок не наблизитеся до вирішення конфлікту. Це звичайна маніпуляція!
3. Не робіть те, за що потім буде соромно. Коли охоплює гнів, образливі слова так і крутяться на язиці. І краще його прикусити.
4. Не сперечайтеся заради суперечки. Завжди пам'ятайте про свою мету: чого Ви, власне, хочете?
5. Не виносьте конфлікт на люди. Усе, що відбувається в родині, між друзями чи коханими, стосується тільки їх. Будь-які проблеми з'ясовуйте наодинці.
3. Підсумок. Проблемні питання:
-Які соціальні умови формують характер та поведінку людини? (на прикладі героїв твору)
- Чи виростуть діти Карпа і Мотрі, Лавріна та Мелашки порядними людьми?
- Чому не варто так жити, як Кайдаші? 
- У чому актуальність повісті?
(Не можна визначити однієї причини, що породила конфлікт між батьками й дітьми, який призвів до руйнації  родини Кайдашів. Ці причини треба розглядати комплексно. Безперечно, джерелом порушення традиційних родинних звичаїв були соціальні причини, але не можна обійти увагою моральні аспекти проблеми. Люди залежать від навколишніх обставин, проте, з іншого боку, вони самі здатні впливати на них. На жаль, часто людина не знаходить у собі сили стати мудрою, сильною духом і «живиться» загальними настроями, що панують у суспільстві.)
4. Домашнє завдання: підготувати 3-5 цікавих фактів про  життя Панаса Мирного (випишіть або зробіть нотатку для себе)
Читати "Хіба ревуть воли як ясла повні?.."

Доброго ранку, діти!
Сьогодні 16 вересня
Тема 5.  Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я». Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі. Ствердження цінностей національної етики засобами комічного.
1. Українська ментальність
За думкою дослідника Володимира Панченка, «Кайдашева сім'я -- це модель усієї України. Змінилися часи, а повість Нечуя-Левицького не "постаріла". Це означає, що справа не у прив'язках до певного історичного часу і до "соціальних умов". Нечуй-Левицький блискуче розкрив деякі небажані, негативні риси нашої національної вдачі, української ментальності, які належать не тільки українцям середини ХІХ століття. Україна початку ХХІ століття теж, залишається схожою на Кайдашеву сім'ю. Отже, письменникові вдалося показати те, що, на жаль, швидко не зникає».
Розгляньте таблицю

Проаналізуймо засоби комічного, якими автор збагатив свій твір.

 

Засіб комічного

Приклад із тексту

 

Використання комічних ситуацій, сцен (нагадують народні анекдоти або навіть невеличкі інтермедії)

Мотря з курячими яйцями в пазусі на горищі в Кайдашихи, помилкове залицяння ченця до баби Палажки, поїздка Кайдашів на розглядини на Западинці тощо.

 

Широке вживання комічних діалогів

Карпо і Лаврін розмовляють про дівчат і вибір майбутніх дружин; розмова Кайдашихи з малими дітьми Балашів під час оглядин тощо

 

Використання кумедних описів

«В хаті стало тихо, тільки борщ бризкав вряди-годи здоровими бульками, неначе старий дід гарчав, а густа каша ніби стогнала в горщику, підіймаючи затужавілий вершок угору…»

 

Вживання незвичайних епітетів, смішних і дотепних словосполучень та слів

«Видроока Кайдашиха», «пані економша».

Мотря тримала за пазухою «делікатний крам» -- яйця; Кайдашиха вдарилася у Балашів об одвірок і зробила на очіпкові «правдиві Западинці»; «свекрушище» тощо.

 

Введення автором у текст жартівливої народної пісні, причому досить грубої.

Її співає Мотря на зло лихій свекрусі.

 

Використання жартівливих народних прислів'їв, приказок, фразеологізмів.

Лаврін говорить Мотрі: «Хіба ж ми просили твою курку на наше сідало? Чи шапку перед нею здіймали, чи що?»; у Мелашки, коли вона місить тісто, «дядьки з носа виглядають»; Кайдашиха запросила бабу-знахарку до хворого чоловіка, а та так загоріла на жнивах, що Маруся подумала: «Чорна, як сам чорт, ще перелякає мого чоловіка».


2. Характеристика персонажів твору
Опрацюй характеристики персонажів твору за презентацією
3. Самоперевірка 

Доброго ранку, діти!
Сьогодні 12 вересня
Онлайн урок об 11.10 👉 в Zoom
Тема 4. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я». Колоритні людські характери в повісті. Образи-персонажі, засоби їх зображення.
ТЛ: засоби змалювання комічного (поглиблено)
1. Відновіть ланцюжок подій
     https://learningapps.org/view30343503
2. Перегляньте  підручник с. 14-19
Зробіть літературний паспорт твору у зошиті.
1) літературний напрям   
2) рід    
3) жанр   
4) головні герої, їх прототипи  
5) проблеми 
 3. Образи-персонажі твору, с. 15-17.
Опрацюйте презентацію, прочитайте коротку характеристику героїв.

4. Домашнє завдання.
Перевірте себе 
за змістом твору. 



Доброго ранку, діти!
Сьогодні 9 вересня
Онлайн урок о 8.30 👉 в Zoom
Тема 3.  Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я». Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей.
Підручник ТУТ - с. 19-40
1. Прочитай!
Сьогодні ми розпочинаємо знайомство із твором "Кайдашева сім'я", яку сам І.Нечуй - Левицький назвав "сміхом крізь сльози", а Є.Гуцало писав, що повість - це "арена людських пристрастей". Повість хоч і весело читається, але це сумна повість про долю українського села ІІ половини XIX ст.; це гірка правда про згубність егоїзму й люті, про найгірші сторони нашого національного характеру, написана з метою, щоб ми, українці, ставали досконалішими, гідними себе. Водночас у цьому творі прочитується й справжній гімн українському світові з його неповторною природою; веселою, життєрадісною, поетичною душею людей; мелодійною, багатющою мовою; неповторною у своїй красі піснею. Мабуть, усі ці риси й зумовили популярність повісті.
2. Історія написання твору «Кайдашева сім’я»
Реалістична соціально-побутова повість І.Нечуя-Левицького, написана 1878 р. У творі розкриваються деякі риси вдачі українського селянства, його індивідуалізм, прагнення жити окремим, самостійним життям.
Уперше надруковано в журналі «Правда», 1879 р. 
Ще перед тим, як повість почала друкуватися у «Правді», Нечуй-Левицький став клопотатись про дозвіл на її видання в Росії, але царська цензура ставила всілякі перепони, вказуючи на ряд «предосудительных мест» твору, зокрема в VI розділі, де змальовувалось перебування прочан в київських монастирях, та висуваючи інші претензії.
Тільки 1886 р. дозвіл на друкування повісті був даний при умові вилучення «в ней автором всех неудобных мест» відзначених цензурою. Внаслідок цього 1887 р. вийшло в Києві видання «Кайдашевої сім’ї» з рядом цензурних купюр, авторських переробок та скорочень. Зокрема було перероблено початок і кінець твору.
В основу повісті «Кайдашева сім’я» автор поклав життя однієї селянської родини. Прототипом сім’ї Кайдашів стала родина селян Мазурів (по вуличному їх називали Кайдашами), відомих своїми бійками та колотнечами, проте в художніх образах Кайдашів проглядає широко узагальнена письменником трагедія життя тогочасного села взагалі.
Додатково- відеоурок ВШО  https://youtu.be/W7pXrZagyas


3. Сюжет та композиція твору.
Повість складається з 9 розділів.
Композиція  твориться відповідно до реалістичних принципів.  Основу сюжету твору складають епізоди родинного життя Кайдашів — сім’ї, в якій іде боротьба за приватну власність. Основним у творі є соціальний конфлікт, породжений приватновласницькими законами тогочасної дійсності, майновою нерівністю між людьми, їх прагненням до власності. Соціальний конфлікт у повісті посилюється психологічним, що виникає з тих потворних рис і звичок у характерах героїв, які сформувалися в умовах кріпосницького ладу. Крізь увесь твір проходить контраст між світом природи і світом жалюгідних людських взаємин. Це помітно ще з експозиції твору. 


4Перегляньте  підручник с. 14-19
Зробіть літературний паспорт твору у зошиті.
1) літературний напрям   
2) рід    
3) жанр   
4) тема    
5) ідея    
6) головні герої, їх прототипи  
7) проблеми  
5. Домашнє завдання: дочитати повість до с. 40, підготувати цитатну характеристику головних героїв повісті,  додати в документ 

Вітаю, діти!
Сьогодні 5 вересня
Тема 2.  Іван Нечуй-Левицький. Творчість і життя письменника як новий імпульс української літератури. 
Підручник ТУТ - с. 12- 40
Сьогодні ми будемо говорити про письменника, який своїм життєвим гаслом обрав такі слова: "Життя треба пропустити через власну душу", якого Іван Франко назвав "великим артистом зору, колосальним, усеобіймаючим оком України", 
який уміло показав "арену людських пристрастей",  який вважав, що "взірцем книжного язика повинен бути іменно язик сільської баби з її синтаксисом",  а сам був витонченим інтелігентом, диваком і навіть відлюдником. 
                    Іван Семенович Нечуй-Левицький.

1. Перегляньте відеоурок про І. Нечуя-Левицького
та на с. 12-13 підручника.
- Чи відзначили ви щось цікаве про автора? Що саме?
- Які риси характеру назвали б основними у письменника?

2. Підсумуємо. Продовжіть речення...
👀 І. Нечуя- Левицького я собі уявляю таким...
👀 Для мене було повчальним....
3. Теорія літератури (запишіть у зошит)
Соціально-побутова повість — художній твір, у якому картини родинного життя, побуту героїв зображені на фоні якихось соціальних подій чи зв'язані з певними суспільними обставинами і пояснюються ними.
Реалізм (від лат. realis — речовий) — один із напрямів у літературі та мистецтві, що полягає в правдивому об’єктивному і всебічному відображенні дійсності. 
Ознаки:
  • пізнавальне, аналітичне сприйняття й розуміння світу 
  • раціоналізм
  • типізація
  • поєднання типового та індивідуального в характерах героїв
  • характер та вчинки героїв пояснюються через його соціальне походження, умови повсякденного життя
  • відсутня ідеалізація характеру героя
  • увага до вивчення людської душі, але заглиблення в психологію обмежене, оскільки реалісти вважали, що душевний світ героя зумовлений його походженням, вихованням, суспільно-побутовим оточенням
  • конфліктність 
  • головний конфлікт породжений соціальною несправедливістю
  • правдивість у зображенні деталей, перевага епічних, прозових жанрів у літературі, ослаблення ліричного струменя мистецтва
4. Домашнє завдання: прочитати "Кайдашеву сім'ю" І. Нечуя-Левицького скорочено в підручнику - с. 19-32;



Доброго ранку, любі десятикласники!
Сьогодні 2 вересня
Тема 1. Вступ. Реалістична українська проза. Українська література ІІ пол. ХІХ ст. у контексті розвитку тодішнього суспільства, культури, мистецтва. Періодичні видання. Особливості реалістичної прози.
Підручник ТУТ - с. 3-10  
1. Пригадаймо періодизацію української літератури

2. Розгляньте схему

Зробіть висновки щодо розвитку українського суспільства 2 половини ХІХ ст.
3. Опрацюйте відеоурок ВШО або прочитайте статтю в підручнику на с. 3-10.
https://youtu.be/Y4vxSbwWW0g

1. Які суспільно-історичні події вплинули на розвиток укр. літератури другої половини 19 ст.?
2. Яку роль відіграли громади в другій половині 19 ст.?
3. Назвіть найяскравіших представників прози, поезії та драматургії.
4. Який напрям прийшов на зміну романтизму? Назвіть його визначальні риси.
4. Зробіть невеликий конспект-таблицю
5Повторення вивченого про усну народну творчість.
Перегляньте презентацію


Немає коментарів:

Дописати коментар

Міжнародний день грамотності

  Міжнародний день грамотності – свято, що відзначається щорічно 8 вересня та символізує досягнення усього людства, адже грамотність – це од...